Language button

in english

BT Login

Logga in Registrera

Logga in på ditt konto

Användarnamn
Lösenord
Användarnamn *
Lösenord *
Användarnamn *
Lösenord *
Kom ihåg mig

Skapa konto

Fält markerade med en asterisk (*) är obligatoriska.
För- och efternamn *
Användarnamn *
Lösenord *
Bekräfta lösenord *
E-post *
Bekräfta e-post *

Stöd Rötters Vänner

bli rv front

Google sökruta head

  • Hem
    Hem Här hittar du alla blogginlägg på sidan.
  • Taggar
    Taggar Visar en lista på taggar som använts i bloggen.
  • Bloggare
    Bloggare Sök efter din favoritbloggare på sidan.
Postad av i Rötterbloggen
  • Teckensnitts storlek: Större Mindre
  • Träffar: 6197
  • 8 Kommentarer
  • Skriv ut

MyHeritage - really?

MyHeritage - really?

Så fort någonting blir populärt, det kan vara en maträtt, ett vin, ett mode, ett fritidsintresse, ett resmål, vad som helst egentligen, så skyndar sig alla aktörer och entreprenörer för att vara med och hamna i första ledet. Till och med i släktforskarnas skyddade värld gör de sig hörda, de pengatörstande affärsmännen, vars högsta önskan är att casha in på just vår lilla sektor i samhället. Den senaste "flugan" bland oss släktforskare är givetvis DNA, och där är det en handfull företag som slåss om topsarna, däribland FamilytreeDNA, Ancestry, 23andMe och nu också MyHeritage.

Enligt de rapporter jag får från DNA-folket är MyHeritage DNA-version dyr och dålig. Några säger "undermålig". Matchningarna är få och grumliga - de vilda automatgissningarna desto fler och oerhört fantasifulla. Tala om luftslott ... Eftersom jag inte själv har tagit deras test bör jag kanske avstå från att kommentera just denna gren av deras verksamhet. Men kom igen, alla ni som gjort det, och låt oss få höra vad ni tycker. Är den bra eller dålig? Eller usel?

Däremot abonnerar jag på en del övriga tjänster från MyHeritage, framför allt då deras nätresurser i form av databaser och register. När man går in på MyHeritage möts man av en förstasida med ungefär detta utseende:

b2ap3_thumbnail_MyHeritage-ppning.JPG

Man får med andra ord ett val. Antingen skall man beställa en DNA-test, eller också skall man börja bygga sig ett släktträd, online med den programvara MyHeritage förser oss med. Det finns dock ett tredje val: LOGGA IN. Då gör man så och plötsligt hamnar man i någon annans släktträd, ett som man vid något tillfälle har inbjudits att ta del av. SLÄKTPLATSER kallas de. För att komma till databaserna och registren måste man helt otippat scrolla ned till sidans underdel, för att där trycka på den intetsägande och gråa rubriken FORSKA - som leder till detta:

b2ap3_thumbnail_Supersearch.JPG

SuperSearch - jo, man tackar! Men detta nät är så grovt och träffarna så oerhört många att man nästan kan döma ut Supersök som värdelöst. Det finns visserligen en "Advanced search" med fler filter och parametrar - men det verkar inte som om programmet riktigt respekterar de krav på exakthet man till synes kan fylla i. Det blir ändå tusentals irrelevanta träffar.

MyHeritage har dock en hel del godsaker att erbjuda. Mängder med indexerade danska folketaellinger t.ex. liksom finska och svenska husförhörsregister. De senare omfattar tiden 1880-1920 och har skapats i samarbete med svenska Arkiv Digital. Där kommer man direkt från registeruppgiften till rätt sida i rätt husförhörslängd. Mycket praktiskt och bra, men också lite farligt. Risken är att man nöjer sig med denna "nedslagsforskning" och avstår från att gå den långa vägen, d.v.s. att följa personernas kronologiska vandring fram och tillbaka i volymerna och över till nästa längd, och nästa ... Kanske gör "bekvämligheten" att man missar viktig information.

Det här med att bygga sin släktutredning direkt på nätet har sina sidor. Vad händer med informationen man knackat in den dag man inte själv styr över den? Där ligger den och guppar på cybervågorna och kan kopieras ned av vem som helst, stjälas och korrumperas utan angivande av källa. Och vad händer om man slutar betala in sin årsavgift? Får man då inte ens själv tillgång till det material man med blod, svett och tårar har forskat fram och på detta sätt lagt in på nätet. Hamnar man i en sorts gisslansituation?

b2ap3_thumbnail_3-dont-speak.jpg

Det värsta med MyHeritage är dock deras aggressiva marknadsföring och deras sätt att undvika kundkontakter och kundsupport. Inför denna blogg försökte jag vid flera tillfällen kontakta företaget, vilket visade sig vara omöjligt. De svarade inte i telefon, inte på mail och inte heller på sin egen Facebookgrupp. I desperation skrev jag då följande på gruppen SLÄKTFORSKNING på Facebook:

Hur kommer det sig att ingen svarar när man ringer till MyHeritage support. En telefonsvarare svamlar om att det nu är helg och att man kommer att återgå till normala svarstider så småningom. Men idag är det onsdag .... Har också försökt att välja "försäljning" och andra knappar - men ingenstans svarar man. Vad är detta?

Det kom en rad kommentarer och förslag - en riktig våg av irritation - som jag härmed ber att få citera:

  • Låt ditt abonnemang gå ut och gå sedan in på kontot. Då hör de garanterat av sig ...
  • Synd att jag la ned så mycket tid på träd hos dem, man kommer inte ens åt dem för att titta utan att betala....
  • DNA testen hos dem är rena rama lurendrejeriet. Ofta får de som testar sig 10-50 matcher och tror det skall vara så. Efter transfer till t.ex. FTDNA får de 1000-tals matcher. Det är då de förstår att de blivit lurade att testa ett dyrare test, som är samma sak som hos FTDNA. 
  • För att MyHeritage skall kunna påvisa matcher till sina kunder använder de en omdiskuterad metod kallad Imputed matches som innebär att man beräknar fram delar av DNA, som inte finns med i testen. Genom att ha för vidlyftiga algoritmer i denna metod så kan man alltså framkalla matchningar mot personer som inte finns. Så även detta med DNA är de högst oseriösa med och skadar därmed DNA-släktforskningens anseende. 
  • Ett riktigt skojarföretag som man bör undvika. Talar av egen erfarenhet.
  • Registren som de tagit fram tillsammans med AD är ovärderliga, helt klart. Så visst gör de nytta. Men kundbemötandet är bedrövligt och deras aggressiva marknadsföring på DNA-området lurar många att beställa deras undermåliga DNA-test istället för test som skulle ge användbara resultat. Det är inte lätt...
  • Tyvärr är MyHeritage ett företag som har det mest otrevliga kundbemötandet av alla företag jag upplevt. De är otroligt aggressiva i sin marknadsföring och att terrorisera personer med telefonförsäljare. Spelar ingen roll vad de erbjuder för tjänster, ett sådant beteende är oanständigt.
  • Är det verkligen Mitt Ursprung (My Heritage) företaget levererar? Är det inte bara en massa dåligt underbyggda gissningar baserade på ett hopkok av insamlade uppgifter och slarvigt genomförda DNA-tester! 

Really, MyHeritage, detta är oerhört allvarlig kritik!

Care to comment?

Kommentarer

  • Sten Tegfors
    Sten Tegfors fredag, 29 september 2017

    Tråkigt MyHeritage har så dålig kundservice--har själv ingen erfarenhet av detta företag. Själv använder jag FamilyTreeDNA och efter att ha haft två små användarproblem som resulterade i två e-postbrev från mig måste jag ge en ros för snabbt svar. Inom 3 timmar var mina frågor besvarade. Snyggt! Så ska kunder bemötas.

  • Ted Rosvall
    Ted Rosvall fredag, 29 september 2017

    Det sista avsnittet för denna säsong var helt annorlunda än de föregående. Tydligen kunde man inte avstå ifrån att utnyttja det exotiska ursprungslandet, Mocambique, för att låta en svensk systerdotterson till den avlidna ge sig iväg dit på jakt efter sin mor och sina släktingar. Resultatet blev nästan mera SPÅRLÖST än ARVINGE OKÄND. Inte dåligt, men fel!

  • Eva-Karin Krantz
    Eva-Karin Krantz tisdag, 26 september 2017

    Betyder detta att jag måste ta DNAprov via nån annan leverantör? Har inte uppfattat att Myheritage är dyrare än andra men kan hålla med om att de är väldigt aggressiva när det gäller att sälja och mycket svårt att få kontakt med på helpdesk. De svarar inte.

  • Eeva Häkkinen
    Eeva Häkkinen tisdag, 26 september 2017

    Sharks follow the ship - som alltid.

  • Charlotte Gelotte
    Charlotte Gelotte måndag, 25 september 2017

    För en tid sedan drabbades jag av ett säkerhetsproblem på Myheritage. Jag försökte komma fram på telefon – omöjligt. Men sedan jag basunerat ut mitt problem på ett publikt forum på just Myheritage blev jag blixtsnabbt omhändertagen och problemet lika snabbt löst som borttaget från forumet.
    Nyligen har jag upptäckt att jag blivit dubbeldebiterad för min årsavgift. Jag har ringt, men inte kommit fram. Och jag har bestämt mig för att gå ur Myheritage. Deras system med så kallade ”smart match” – i många fall mer korkade än smarta - uppmuntrar oss nyfikna släktforskare att sprida okontrollerade källor.

  • Patrik Brander
    Patrik Brander måndag, 25 september 2017

    Att de råkar ha en av de (i mina ögon sett) bästa pc-programvaran för släktforskning gör det ännu mer förtretligt. Men uppenbart är att man aldrig kommer hitta den perfekta kombinationen.

  • Gilbert Lövenstad
    Gilbert Lövenstad måndag, 25 september 2017

    Det som retar mig med MyHeritage är att det släktträd jag skickat in i poolen är deras största tillgång. En tillgång dom inte betalat för att få tillgång till. Utan tvärtom. Jag som "underleverantör" får betala för att leverera i stället för att jag borde fått betalt.
    Dessutom måste jag för evigt betala för att komma åt den information jag mödosamt levererat in i systemet och mödosamt hjälpt till att förädla i form av bedömning av myheritage slarviga matchningar.

  • Gilbert Lövenstad
    Gilbert Lövenstad måndag, 25 september 2017

    Jag känner igen fenomenet inom andra områden inom där tjänsten är baserad på IT och där du som kund ska lämna information som andra kunder vill komma åt.
    För det första inom IT är de rörliga kostnaderna förhållandevis små. I stället finns det en stor initial utvecklingskostnad som inte blir större om många kunder köper tjänsten. För det andra är det mest attraktivt för kunden att välja den leverantör som redan har många tidigare kunder ( i det här fallet släktträd).
    Hela mekanismen leder till att störst vinner och konkurrenterna kommer att lida sotdöden.
    För oss kunder så leder det till att i slutänden så kommer vi att ha en leverantör som får monopol så småningom.
    Jag har valt FTDNA och är nöjd med tjänsten i stort. Frågan är om dom vinner marknadsföringsracet mot konkurrenterna. Och vad händer med de DNA resultaten som finns i förlorarnas databaser om NÅGON köper "konkursboet".
    I egennyttan så önskar jag att fler väljer FTDNA eftersom chansen för DNA-matchning för för mig personligen.

  • logga in först för att lämna en kommentar