Manual till föreningarnas nya medlemssida på Rötter

I utvecklingen av nya Rötter har vi skapat en kontaktsida för alla förbundets medlemsföreningar.

Genom modulen "hitta din förening" på Rötters förstasida ska besökaren snabbt och lätt kunna hitta en förening i önskat område och direkt kunna skicka sin ansökan om medlemskap.

Lika enkelt ska det vara för er som förening att själva lägga till, uppdatera och ta bort inlägg och kalendarieposter. Litet längre ned finns mer information om hur ni loggar in som förening och redigerar er förenings sida.

Logga in som förening

För att medlemsföreningarna ska kunna administrera sin sida har ni tilldelats en särskild inloggning – under knappen "Logga in" väljer ni att logga in som förening. Inloggningsuppgifterna får varje förening direkt av förbundet och det är samma som föreningens inloggning i bokhandeln. nya rotter bild1
När ni loggat in dyker en ny knapp upp bredvid inloggningsknappen – "mina sidor". Klicka på knappen för att komma till er administratörspanel.
På bilderna 1 och 2 kan du se hur du loggar in och hur "baksidan", eller administratörspanelen på er medlemssida ser ut. nya rotter bild2

Sprid inloggningsuppgifterna

Ordföranden är den person vi i huvudsak kontaktar när det kommer till medlemsfrågor, inloggningar och dylikt. Det är därför viktigt att ordföranden delar med sig av informationen och att fler personer får tillgång till inloggningen. På så sätt ökar er förening möjligheten att hålla era kontaktuppgifter och annan aktuell information uppdaterad.

Om er förening vill ha ett annat lösenord på sina medlemssidor än i bokhandeln är det bara att kontakta kansliet så löser vi det åt er. Ni får gärna ge förslag på vilket nytt lösenord ni skulle vilja ha. Om ni byter lösenord är det förstås viktigt att det noteras och sprids till alla som redigerar sidan.

Kalendariet redigeras härifrån

Med er nya inloggning på Rötter behövs inte längre den gamla inloggningen till kalendariet. Från och med nu loggar ni bara in som förening på Rötter för att redigera kontaktuppgifter, få tillgång till föreningsinformation från förbundet och för att lägga upp nya aktiviteter i kalendariet.
Information från Sveriges Släktforskarförbund
De kontaktuppgifter ni har angett på er medlemssida kommer att användas som kontaktunderlag för all typ av information från Släktforskarförbundet. Därför är det viktigt att ni så fort som möjligt uppdaterar era uppgifter när de förändrats, exempelvis när en ny ordförande tillträtt, eller om någon har bytt e-post.
Viktigt är att er förening fyller i kontaktuppgifter till samtliga styrelsemedlemmar. Men ni är inte tvungna att visa alla dessa kontaktuppgifter "utåt". Ni kan själva välja hur mycket eller litet av er kontaktinformation ni vill visa genom att klicka i de alternativ som finns för varje post. Se bild 3. nya rotter bild3

Använd Rötter som informationskanal

Passa på och lägg in information om vad just er förening är bra på och vad ni erbjuder era medlemmar. Medlemssidorna fungerar både som ett "ansikte utåt" och som en intern informationskanal. Att andra kan se vad ni har för er är ingen nackdel. Tvärtom kan det locka nya medlemmar till er förening. Er medlemsförening kan också lägga in upp till fem artiklar på er sida – till exempel kan ni berätta om kurser, eller om något spännande projekt ni driver. Kalendariet finns också synligt för de som besöker föreningens sida på Rötter.

Pröva er fram

Det bästa sättet att lära sig hantera er medlemssida är att logga in, gå till "mina sidor" och klicka er runt bland funktionerna. Ingenting kan egentligen gå fel! Har ni inte fyllt i era uppgifter rätt säger systemet ifrån (om formatet är fel). Om ni skulle upptäcka ett stavfel eller någonting annat som inte stämmer är det bara att logga in och redigera det direkt.
Prova att lägga in er logga – instruktioner till hur det går till finns på sidan där ni redigerar er föreningsinformation.

Följ länkarna: Administrera föreningsinformation > Redigera föreningsinformation > här finns instruktioner till var och hur ni laddar upp er logga.