Olof Ljungberg och Anna Svensdotter

Varifrån kom Olof Ljungberg och Anna Svensdotter? Det är ett problem som jag brottas med just nu.

I sommar har jag ett släktforskarprojekt som innebär att jag ska göra en släktutredning åt en god vän, som tack för att jag fått så mycket hjälp. Det är en släkt som företrädesvis kommer från Dalsland och norra Bohuslän, i närheten av där min farfars släkt fanns en gång i tiden.

Nu har jag fastnat i min gode väns farfars släktgren. Hans farfars farmors föräldrar var Olof Ljungberg och Anna Svensdotter och de bodde i Forshälla socken i Bohuslän. Enligt husförhörslängderna var Olof född 1798 och Anna 1806, Olof den 6 eller 16 maj men Anna har inget födelsedatum. När hon dör i april 1865 uppges hon vara 59 år och 1 månad, så hon kan vara född i mars 1806.

I de äldre längderna finns inte födelseförsamling inskrivet men i en av de senare ska Olof vara född i Ljung och Anna i Herrestad. Men ingen av dem finns i dessa församlingars födelseböcker på rätt år. En enda Anna Britta föds i Herrestad 1806, men i juni, och när jag tittat på hennes familj i husförhörslängderna verkar det vara fel person.

Olof och Anna verkar ha gift sig i Uddevalla 1829, så vitt jag kan bedöma är det troligen rätt par jag hittat där. Han är då dräng på Kvarnliden i Uddevalla men jag hittar inte varifrån han kommit dit. På Kvarnliden finns också en änka Catarina Ljungberg, född i Örby 1763, och som jag funderar på om det kan vara Olofs mor. Där finns också ett par Ljungbergare till, kanske hans syskon? (Uppdatering: Anna har fel namn i Uddevalla vigselbok, där kallas hon Persdotter. Frågan är om det är rätt par ändå. Att folk fick fel namn har ju hänt fler gånger, det är inte så ovanligt. Olof Ljungberg på Kvarnliden är i alla fall samma Olof Ljungberg som i Forshälla men frågan är om det fanns en till med samma namn i Uddevalla och som gifte sig där 1929.)

Men, som sagt, jag kommer inte vidare bakåt. Vad är det jag inte ser? Vad är det jag missar? Varför hittar jag dem inte? Jag får ändå en känsla av att det borde gå att hitta dem, att det är något jag missat.


hfl
Här är familjen i en av husförhörslängderna, bosatta som inhyse på torpet eller backstugan Udderöd i Hässleröd. Bildkälla: Arkiv Digital.

Jag har bläddrat en hel del i kyrkböckerna och försökt tänka kreativt. Jag har också gjort sökningar i Släktdata, men alltså utan resultat. Jag har även sökt här på Anbytarforum.

När jag först stötte på Olof Ljungberg tänkte jag att det borde gå att hitta en person som har ett lite ovanligare namn, men det är alltså tvärtom. Kanske hette inte hans far Ljungberg? Först kändes det ju rimligt att tro att han skulle kommit från Ljung, med efternamnet Ljungberg, men det verkar alltså inte så. Vid dottern Inger Majas födelse kallas han Jönsson, men någon Jöns Ljungberg har jag inte hittat i dessa trakter.

Det finns naturligtvis en förklaring, frågan är var. Känner du igen den här familjen från din egen släkt? Tipsa mig gärna om var jag kan hitta dem och deras familjer så att jag kan komma på rätt spår igen.

Källor (Arkiv Digital):
Uddevalla (O) C:7 1812-1860 Bild 330 / Sida 623 (fel par)
Uddevalla (O) AI:5 (1825-1834) Bild 254 / sid 501 (fel personer)
Forshälla (O) C:7 1832-1843 Bild 15 / Sida 25
Forshälla (O) AI:7 1831-1833 Bild 72 / Sida 131
Forshälla (O) AI:8 1834-1840 Bild 145 / Sida 139
Forshälla (O) AI:8 1834-1840 Bild 330 / Sida 324
Forshälla (O) AI:8 (1834-1840) Bild 165 / sid 159
Forshälla (O) AI:11 (1861-1867) Bild 165 / sid 159
Forshälla (O) C:8 1844-1862 Bild 1340 / Sida 261
Forshälla (O) AI:7 1831-1833 Bild 66 / Sida 119

×
Håll dig informerad

När du prenumererar på Rötterbloggen kommer vi att skicka dig ett e-post när ett nytt blogg-inlägg kommit så att du inte missar något.

Värme och vatten
Vackra dagar eller….

Relaterade inlägg

 

Kommentarer 15

Carin Olofsson den lördag, 07 juli 2018 17:36

Tycker att det står Anna Persdotter i vigselboken Uddevalla (O) C:7 1812-1860 Bild 330 / Sida 623.

Tycker att det står Anna Persdotter i vigselboken Uddevalla (O) C:7 1812-1860 Bild 330 / Sida 623.
Eva Johansson den lördag, 07 juli 2018 18:34

Carin: Vid en närmare titt så är det kanske så att prästen bara skrivit fel namn. Jag såg nu att jag antecknat Persdotter men ett sådant frågetecken om namnet. Fel namn är ju inte så ovanligt att det står, det har jag stött på förut. När jag kollade i Uddevalla husförhörslängd igen så är det i alla fall rätt Olof Ljungberg (med rätt födelsedatum) som finns på Kvarnbacken. I vigselboken finns inga andra uppgifter än namnen, så det kan ju vara en annan Olof Ljungberg som gifter sig med en annan Anna. Men kanske inte sannolikt. Sådana här tveksamheter gör det svårt. Vi får se om jag kommer vidare på något sätt.

Carin: Vid en närmare titt så är det kanske så att prästen bara skrivit fel namn. Jag såg nu att jag antecknat Persdotter men ett sådant frågetecken om namnet. Fel namn är ju inte så ovanligt att det står, det har jag stött på förut. När jag kollade i Uddevalla husförhörslängd igen så är det i alla fall rätt Olof Ljungberg (med rätt födelsedatum) som finns på Kvarnbacken. I vigselboken finns inga andra uppgifter än namnen, så det kan ju vara en annan Olof Ljungberg som gifter sig med en annan Anna. Men kanske inte sannolikt. Sådana här tveksamheter gör det svårt. Vi får se om jag kommer vidare på något sätt.
Carin Olofsson den söndag, 08 juli 2018 08:55

Ja, prästen hade kanske skrivit uppgifter om en Anna Persdotter strax innan, och så blev det samma namn i vigselnotisen i hastigheten.

Ja, prästen hade kanske skrivit uppgifter om en Anna Persdotter strax innan, och så blev det samma namn i vigselnotisen i hastigheten.
Eva Johansson den lördag, 07 juli 2018 17:39

Carin: Ja, det har du rätt i, då är det inte rätt personer där.

Carin: Ja, det har du rätt i, då är det inte rätt personer där.
Eva Johansson den lördag, 07 juli 2018 18:35

Se mitt svar ovan till Carin också.

Se mitt svar ovan till Carin också.
Marianne Elfström den lördag, 07 juli 2018 19:39

Olof Ljungberg född 1798-05-06 infl t Qvarnlid nr 1?, Uddevalla, från Örgryte 1827-11-06
SVAR: Uddevalla B:3 in- o utflyttningslängder, äldre serie, Bild-ID: C0042000¬00012

Ol. Jungbergs flyttattest (fram och baksida):
Forshälla HII:2 bild 414 (i SVAR)
(förmodligen en annan Olof Ljungberg? Forshälla HII:2 bild 430)

Olof Ljungberg född 1798-05-06 infl t Qvarnlid nr 1?, Uddevalla, från Örgryte 1827-11-06 SVAR: Uddevalla B:3 in- o utflyttningslängder, äldre serie, Bild-ID: C0042000¬00012 Ol. Jungbergs flyttattest (fram och baksida): Forshälla HII:2 bild 414 (i SVAR) (förmodligen en annan Olof Ljungberg? Forshälla HII:2 bild 430)
Eva Johansson den lördag, 07 juli 2018 21:27

Marianne: Stort tack för detta! Detta ska jag också titta på. Spännande!

Marianne: Stort tack för detta! Detta ska jag också titta på. Spännande!
Yvonne Stenberg den lördag, 07 juli 2018 19:47

Det är sannolikt de som gifte sig i Forshälla 1832 - se
Forshälla (O) E:1 (1809-1833) Bild 41 / Sida 71 (AID: v230.b41.s71, NAD: SE/GLA/13121)
Lysning nr 8 Drängen Olof Jönsson från Lilla Hässleröd och Pigan Cathrina Svensdotter dersammastädes
(Not: troligen felskrivet förnamn på Anna)
De finns båda på Lilla Hässleröd - Olof från 1830 då han kom dit från Uddevalla, och Anna kom senare. Båda flyttade sedan kring 1832/33 till sid 131.
Se även Marianne Elfströms inlägg om Qvarnlid i Uddevalla, han finns med i utflyttningslängden där som nr 779 1830:
Uddevalla (O) B:3 (1827-1840) Bild 65 / Sida 121 (AID: v2224.b65.s121, NAD: SE/GLA/13595)

Det är sannolikt de som gifte sig i Forshälla 1832 - se Forshälla (O) E:1 (1809-1833) Bild 41 / Sida 71 (AID: v230.b41.s71, NAD: SE/GLA/13121) Lysning nr 8 Drängen Olof Jönsson från Lilla Hässleröd och Pigan Cathrina Svensdotter dersammastädes (Not: troligen felskrivet förnamn på Anna) De finns båda på Lilla Hässleröd - Olof från 1830 då han kom dit från Uddevalla, och Anna kom senare. Båda flyttade sedan kring 1832/33 till sid 131. Se även Marianne Elfströms inlägg om Qvarnlid i Uddevalla, han finns med i utflyttningslängden där som nr 779 1830: Uddevalla (O) B:3 (1827-1840) Bild 65 / Sida 121 (AID: v2224.b65.s121, NAD: SE/GLA/13595)
Eva Johansson den lördag, 07 juli 2018 21:10

Yvonne: Tack så jättemycket! Detta ska jag titta mer ingående på.
Du har säkert rätt. I så fall kan det vara en annan Olof Ljungberg som gifte sig i Uddevalla 1829, eller så var det han men en annan hustru som sedan dog. Jag har sett att det finns Ljungbergare i Örgryte men kopplade inte ihop det, det är ju en bit emellan.
Ja, det stämmer att de bodde i Hassleröd och flyttade sedan.

Yvonne: Tack så jättemycket! Detta ska jag titta mer ingående på. Du har säkert rätt. I så fall kan det vara en annan Olof Ljungberg som gifte sig i Uddevalla 1829, eller så var det han men en annan hustru som sedan dog. Jag har sett att det finns Ljungbergare i Örgryte men kopplade inte ihop det, det är ju en bit emellan. Ja, det stämmer att de bodde i Hassleröd och flyttade sedan.
Marianne Elfström den lördag, 07 juli 2018 21:25

Eva, Du har svaret i de båda flyttattesterna. Jag kommer tyvärr inte in i AD idag av någon anledning så det blir lite konstiga källhänvisningar pga att jag inte vet ADs bildnummer.

Eva, Du har svaret i de båda flyttattesterna. Jag kommer tyvärr inte in i AD idag av någon anledning så det blir lite konstiga källhänvisningar pga att jag inte vet ADs bildnummer.
Eva Johansson den lördag, 07 juli 2018 21:30

Marianne: Tack! Jag råkade svara om Örgryte på tidigare kommentar. Jag blev lite ivrig, tror jag... :-)

Marianne: Tack! Jag råkade svara om Örgryte på tidigare kommentar. Jag blev lite ivrig, tror jag... :-)
Marianne Elfström den lördag, 07 juli 2018 22:12

Det finns en flyttattest för Anna Svensdotter inflyttad från Uddevalla 1831, men hon var född 1802-07-22 i Herrestad. Frågan är om det är samma, men kanske något att undersöka? Forshälla HII:2 bild 478 (fram och baksida).

Det finns en flyttattest för Anna Svensdotter inflyttad från Uddevalla 1831, men hon var född 1802-07-22 i Herrestad. Frågan är om det är samma, men kanske något att undersöka? Forshälla HII:2 bild 478 (fram och baksida).
Eva Johansson den lördag, 07 juli 2018 22:55

Marianne: Tack igen! Jag har faktiskt funderat på om Annas årtal kunde vara så fel att det är Anna som föddes 1802 och att 1806 är fel. Vi får se om jag kan pussla ihop allt detta så småningom. Jag ska gå igenom allt imorgon.

Marianne: Tack igen! Jag har faktiskt funderat på om Annas årtal kunde vara så fel att det är Anna som föddes 1802 och att 1806 är fel. Vi får se om jag kan pussla ihop allt detta så småningom. Jag ska gå igenom allt imorgon.
Marianne Elfström den lördag, 07 juli 2018 22:55

Samma Anna Svensdotter utflyttade från M Buscht? i Uddevalla till Hessleröd i oktober 1831 – nr 900 – sid 125.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0042000_00075
Hon inflyttade till Hessleröd i Forshälla – samma sida som Olof Ljungberg står på.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0040283_00075
(Och här är hon inflyttad till Uddevalla 1830
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0042000_00022 )

Samma Anna Svensdotter utflyttade från M Buscht? i Uddevalla till Hessleröd i oktober 1831 – nr 900 – sid 125. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0042000_00075 Hon inflyttade till Hessleröd i Forshälla – samma sida som Olof Ljungberg står på. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0040283_00075 (Och här är hon inflyttad till Uddevalla 1830 https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0042000_00022 )
Eva Johansson den söndag, 08 juli 2018 12:47

Marianne: Stort tack igen! Fantastiskt med ditt och andras engagemang!

Marianne: Stort tack igen! Fantastiskt med ditt och andras engagemang!
Redan registrerad? Logga in här
Gäst
29 mars 2024

Captcha bild