Kalkonregister

Kalkonregister

 


Databasjätten Ancestry.com (Ancestry.se) meddelar, att deras svenska födelseregister [Sweden, indexed birth records] har vuxit både framåt och bakåt i tiden och nu omfattar perioden 1860-1941, med över 10 miljoner poster. Detta borde vara en fröjdesam nyhet för alla oss släktforskare och registerälskare, men tyvärr finns det allt för mycket smolk i glädjebägaren för att man skall vara riktigt glad …

Detta megaregister innehåller nämligen så många fel, att man inte tror att det är sant. Det är feltolkningar, gissningar och slarvfel i så gott som varje post! En del namn är så till den milda grad förvanskade, att man börjar undra om Ancestry driver med hela det svenska släktforskarkollektivet. Sveriges Släktforskarförbunds flaggskepp, Sveriges dödbok, som i storlek kan jämföras med Ancestrys födelseregister, innehåller visserligen också en hel del felaktigheter, men inte till närmelsevis så många och så grova.

Varför är det då så många fel i Ancestrys register?`

Fel källa

Som källa för detta födelseregister har man valt Statistiska Centralbyråns avskrifter av de svenska födelseböckerna, d.v.s. ett sekundärmaterial, som dessutom ofta är utomordentligt svårläst, eftersom det utgår från suddiga mormonfilmer, som digitaliserats. Det är ofattbart att Ancestry inte bryr sig om att rådfråga någon sakkunnig släktforskare eller arkivperson, innan man sätter igång ett sådant här i grunden värdefullt jätteprojekt.

Fel excerpister

Ancestry använder billig arbetskraft, företrädesvis i Indien för sina registerprojekt. Man kan förstå de ekonomiska kalkylerna bakom detta, och givetvis handlar det om värdefulla arbetstillfällen för tusentals indier. Men hur lätt är det för en person, som inte behärskar det svenska språket, som inte har en aning om den svenska geografin, som inte är bekant med svenska namnseder eller yrkesbeteckningar att rätt tolka krumelurerna på skärmen? Skinnskatteberg? Öljehult? Tafvelås mosse, Örlijds Quarn, Hemmansbrukare? Missionsföreståndare? Förpantningsägare? Sissa? Henning? Axel? Svea?

Bristfällig (eller obefintlig) rättning

Dessa miljontals poster, som nu publicerats på nätet, kan inte rimligen ha korrekturlästs. I alla fall inte av vana och/eller svenska ögon. Många fel är så uppenbara och så lätträttade att vilken korrekturläsare som helst annars skulle ha reagerat. Det förefaller som om excerpisterna har haft tillgång till ”förslagslistor”, såväl när det gäller för- och efternamn, som  geografiska begrepp, och kunnat välja fritt när det inte själva har kunnat läsa så bra. Sådana ”lathundar” är naturligtvis livsfarliga och gör nog mer skada än nytta.

Dödskallemärkning?

Är då detta jätteregister totalt värdelöst och oanvändbart? Svaret på den frågan är nog ändå nej. Blotta mängden av information och sökbara begrepp gör att man som svensk släktforskare faktiskt kan ha stor nytta av det. Man får helt enkelt lära sig att söka på rätt sätt och med stor fantasi. Som en ingång till det riktiga kyrkoboksmaterialet är det svårslagbart och dessutom går det ända fram till 1941 vilket hjälper till att fylla en besvärlig lucka. På jakt efter ”försvunna” eller ”borttappade” själar är födelseregistret ett suveränt verktyg.

Man skulle önska att den svenska släktforskarrörelsen hade energi och sisu nog för att nu, när projektet Sveriges Dödbok äntligen har blivit klart, fortsätta med ett rättningsprojekt i samarbete med Ancestry.se, så att alla födda under perioden 1860-1941 får rätt namn, rätt föräldrar med rätta yrken och rätt hemvist. Men orkar vi detta?

 

Orkar vi gå från NAMN ÅT DE DÖDA till NAMN ÅT DE FÖDDA?

×
Håll dig informerad

När du prenumererar på Rötterbloggen kommer vi att skicka dig ett e-post när ett nytt blogg-inlägg kommit så att du inte missar något.

Mannen med träbenet
Sammanlänkande förnamn
 

Kommentarer 11

Magnus Sälgö den söndag, 27 april 2014 17:39

Du har en korrigera funktion i Ancestry så kan man kan ändra felaktigt index post. Något som saknas hos de flesta.... ett dåligt index är välalltid bättre en inget index ;-)

Du har en korrigera funktion i Ancestry så kan man kan ändra felaktigt index post. Något som saknas hos de flesta.... ett dåligt index är välalltid bättre en inget index ;-)
Ted Rosvall den söndag, 27 april 2014 17:56

Jo visst finns det en sådan funktion, och jag har personligen rättat till ett hundratal felaktiga poster. Men det här behöver göras i massiv skala! Som du ser i mitt blogginlägg ovan, så menar jag just detta, att trots alla brister så är det ett fantastiskt användbart register - men med lite bättre planering och ödmjukhet hade det kunnat bli sååå mycket bättre.

Jo visst finns det en sådan funktion, och jag har personligen rättat till ett hundratal felaktiga poster. Men det här behöver göras i massiv skala! Som du ser i mitt blogginlägg ovan, så menar jag just detta, att trots alla brister så är det ett fantastiskt användbart register - men med lite bättre planering och ödmjukhet hade det kunnat bli sååå mycket bättre.
Lars-Åke Johansson den måndag, 28 april 2014 21:38

Vad gäller korrektionsfunktionen i Ancestry så får man upp ett meddelande när man påpekar en felaktig uppgift "Bidrag på grund av fel i avskriften.Har skickats in av NN den ÅÅMMDD". Observera att någon ändring i Ancestrys stora databas sker ej utan fortfarande ligger den fekaktiga uppgiften kvar i deras databas.

Vad gäller korrektionsfunktionen i Ancestry så får man upp ett meddelande när man påpekar en felaktig uppgift "Bidrag på grund av fel i avskriften.Har skickats in av NN den ÅÅMMDD". Observera att någon ändring i Ancestrys stora databas sker ej utan fortfarande ligger den fekaktiga uppgiften kvar i deras databas.
Lars-Åke Johansson den måndag, 28 april 2014 21:38

Vad gäller korrektionsfunktionen i Ancestry så får man upp ett meddelande när man påpekar en felaktig uppgift "Bidrag på grund av fel i avskriften.Har skickats in av NN den ÅÅMMDD". Observera att någon ändring i Ancestrys stora databas sker ej utan fortfarande ligger den fekaktiga uppgiften kvar i deras databas.

Vad gäller korrektionsfunktionen i Ancestry så får man upp ett meddelande när man påpekar en felaktig uppgift "Bidrag på grund av fel i avskriften.Har skickats in av NN den ÅÅMMDD". Observera att någon ändring i Ancestrys stora databas sker ej utan fortfarande ligger den fekaktiga uppgiften kvar i deras databas.
Ted Rosvall den måndag, 28 april 2014 22:11

Just så, och den felaktiga tolkningen ligger kvar som någon sorts huvudalternativ, hur tokigt den än är. Däremot blir den rättade versionen sökbar och presenteras vid träff. Vad man skulle önska sig är att de gamla felaktiga versionerna helt enkelt ströks, men det kräver naturligtvis en stor apparat för att få till detta.

Just så, och den felaktiga tolkningen ligger kvar som någon sorts huvudalternativ, hur tokigt den än är. Däremot blir den rättade versionen sökbar och presenteras vid träff. Vad man skulle önska sig är att de gamla felaktiga versionerna helt enkelt ströks, men det kräver naturligtvis en stor apparat för att få till detta.
Mats Ahlgren den tisdag, 29 april 2014 09:49

Eftersom den "rättade" uppgiften läggs till, är sökbar och presenteras så ser jag inte problemet. Av egen erfarenhet så vet jag att uppgifter har rättats till, men efter en ganska lång tid, i ett fall tog det tid beroende på att det fanns mer än en insänd rättelse och Ancestry kan knappast ha resurser som tar om alla inkomna uppgifter omgående. Det är nog så att det finns en korrelation mellan det abonnenten betalar och det som levereras. Det finns ju en hel del fel i de CD som levereras i Sverige av svenskar, och där finns ingen sökmöjlighet på rättelser, förrän man köper nästa version av produkten, här införs iallafall rättningarna succesivt.Jag håller helt med Ted's konstaterande i sista stycket, trots sina brister så är detta index unikt, inget annat finns som ger möjligheterna. Ett bra rättesnöre vid sökning är det du hittar de finns ju uppenbarligen, de du inte hittar finns säkert men under förvanskat namn, och, var glad för det du hittar (var inte ledsen eller besviken för det du inte hittar)

Eftersom den "rättade" uppgiften läggs till, är sökbar och presenteras så ser jag inte problemet. Av egen erfarenhet så vet jag att uppgifter har rättats till, men efter en ganska lång tid, i ett fall tog det tid beroende på att det fanns mer än en insänd rättelse och Ancestry kan knappast ha resurser som tar om alla inkomna uppgifter omgående. Det är nog så att det finns en korrelation mellan det abonnenten betalar och det som levereras. Det finns ju en hel del fel i de CD som levereras i Sverige av svenskar, och där finns ingen sökmöjlighet på rättelser, förrän man köper nästa version av produkten, här införs iallafall rättningarna succesivt.Jag håller helt med Ted's konstaterande i sista stycket, trots sina brister så är detta index unikt, inget annat finns som ger möjligheterna. Ett bra rättesnöre vid sökning är det du hittar de finns ju uppenbarligen, de du inte hittar finns säkert men under förvanskat namn, och, var glad för det du hittar (var inte ledsen eller besviken för det du inte hittar)
Lars-Åke Johansson den tisdag, 29 april 2014 21:10

Jag vill bara nämna ett fall som visar oanvändbarheten hos detta stora register:Jag tänkte hjälpa en släktforskare, som via Anbytarforum bad om hjälp att finna en persons föräldrar. Personens namn, födelsedatum och födelseplats var känt. Jag sökte i Ancestrys namnindexerade register och fick helt riktigt en träff för personen ifråga med rätt namn och födelseuppgifter. Felet var bara det att som föräldrar angavs 2 män. Det fanns alltså inget namn på modern. Jag sitter inte med facit i hand i detta fall och kan ej skicka in en rättelse till Ancestry. Någon hjälp till den här släktforskaren kunde jag således ej förmedla.

Jag vill bara nämna ett fall som visar oanvändbarheten hos detta stora register:Jag tänkte hjälpa en släktforskare, som via Anbytarforum bad om hjälp att finna en persons föräldrar. Personens namn, födelsedatum och födelseplats var känt. Jag sökte i Ancestrys namnindexerade register och fick helt riktigt en träff för personen ifråga med rätt namn och födelseuppgifter. Felet var bara det att [b]som föräldrar angavs 2 män[/b]. Det fanns alltså inget namn på modern. Jag sitter inte med facit i hand i detta fall och kan ej skicka in en rättelse till Ancestry. Någon hjälp till den här släktforskaren kunde jag således ej förmedla.
Ted Rosvall den onsdag, 30 april 2014 07:44

Ett annan god sak med ett eventuellt rättningsprojekt, där man använder originalfödelseböckerna som källa och facit, skulle vara att man då också skulle kunna lägga till en eller annan uppgift, som saknas i SCB-avskrifterna. Jag tänker framför allt på sidhänvisningen [p 218] till husförhörslängden/församlingsboken, som skulle göra Ancestrys register till en autostrada in i det riktiga kyrkoboksmaterialet. Även hänvisningar till annan församling, en uppgift som ofta finns med i originalboken, skulle vara av stort värde. Den finns ibland hos SCB men långt ifrån alltid.Den allra viktigaste "förbättringen" skulle emellertid vara den, att man skulle kunna ta med sådana uppgifter som tillkommit efter det att avskrifterna för SCB gjorts. Faderskap, till exempel. Hos SCB är det mer regel än undantag att namnet på fadern till utomäktenskapliga barn saknas. I originalboken är det emellertid ofta tillskrivet i efterhand. Dels kan det vara så att föräldrarna faktiskt har gift sig efter barnets/barnens födelse och därmed legitimerat dessa. Vidare kan fadern ha skickat in ett faderskapserkännande, som t.o.m. kan vara inhäftat i boken, och slutligen kan det finnas hänvisning till en dom, där faderskapet har fastställts. Allt sådant saknas hos SCB, eftersom processen inte hade landat när avskriften för SCB gjordes. Hur värdefullt vore det inte att få med även sådana sent tillkomna uppgifter i födelseregistret!I projektet NAMN ÅT DE DÖDA, som ju ledde fram till de nya versionerna av Sveriges dödbok, bestämde vi oss för att uppmuntra de frivilliga excerpisterna att leta upp och ta med även sådana uppgifter som faktiskt saknades i död- och begravningsboken. Det handlade framför allt om födelseort för den avlidne, men även flicknamn för avlidna kvinnor och lite annat. Jag minns att de "bokstavstrogna" skrek om att så fick man minsann inte göra, men jag tror att även deras röster så småningom tystnade inför den fantastiska nytta och användbarhet som Sveriges Dödbok därigenom kom att få.

Ett annan god sak med ett eventuellt rättningsprojekt, där man använder originalfödelseböckerna som källa och facit, skulle vara att man då också skulle kunna lägga till en eller annan uppgift, som saknas i SCB-avskrifterna. Jag tänker framför allt på sidhänvisningen [p 218] till husförhörslängden/församlingsboken, som skulle göra Ancestrys register till en autostrada in i det riktiga kyrkoboksmaterialet. Även hänvisningar till annan församling, en uppgift som ofta finns med i originalboken, skulle vara av stort värde. Den finns ibland hos SCB men långt ifrån alltid.Den allra viktigaste "förbättringen" skulle emellertid vara den, att man skulle kunna ta med sådana uppgifter som tillkommit [b]efter[/b] det att avskrifterna för SCB gjorts. Faderskap, till exempel. Hos SCB är det mer regel än undantag att namnet på fadern till utomäktenskapliga barn saknas. I originalboken är det emellertid ofta tillskrivet i efterhand. Dels kan det vara så att föräldrarna faktiskt har gift sig efter barnets/barnens födelse och därmed legitimerat dessa. Vidare kan fadern ha skickat in ett faderskapserkännande, som t.o.m. kan vara inhäftat i boken, och slutligen kan det finnas hänvisning till en dom, där faderskapet har fastställts. Allt sådant saknas hos SCB, eftersom processen inte hade landat när avskriften för SCB gjordes. Hur värdefullt vore det inte att få med även sådana sent tillkomna uppgifter i födelseregistret!I projektet NAMN ÅT DE DÖDA, som ju ledde fram till de nya versionerna av Sveriges dödbok, bestämde vi oss för att uppmuntra de frivilliga excerpisterna att leta upp och ta med även sådana uppgifter som faktiskt saknades i död- och begravningsboken. Det handlade framför allt om födelseort för den avlidne, men även flicknamn för avlidna kvinnor och lite annat. Jag minns att de "bokstavstrogna" skrek om att så fick man minsann inte göra, men jag tror att även deras röster så småningom tystnade inför den fantastiska nytta och användbarhet som Sveriges Dödbok därigenom kom att få.
Mats Ahlgren den onsdag, 30 april 2014 23:46

Om man hittar en person i index så visas ju SCB dokumentet, så jag förstår inte problemet om index visar två man, bilden som finns visar ju vad som står och det är bara att läsa de riktiga uppgifterna

Om man hittar en person i index så visas ju SCB dokumentet, så jag förstår inte problemet om index visar två man, bilden som finns visar ju vad som står och det är bara att läsa de riktiga uppgifterna
Mats Ahlgren den torsdag, 01 Maj 2014 18:54

Nog ger SCButdragen tillräckligt god information för att direkt hitta in i orginalböckerna. Rapporterande församling och exakt datum, t o m i den ordning som orginalboken förts. Att då önska sida kan ju vara bra, men varför vänta på att indexerare i Sveriga ska lägga in dessa, när det finns betydligt intressantare indexeringsuppgifter.

Nog ger SCButdragen tillräckligt god information för att direkt hitta in i orginalböckerna. Rapporterande församling och exakt datum, t o m i den ordning som orginalboken förts. Att då önska sida kan ju vara bra, men varför vänta på att indexerare i Sveriga ska lägga in dessa, när det finns betydligt intressantare indexeringsuppgifter.
Lars-Åke Johansson den torsdag, 01 Maj 2014 20:55

Nu är det på det viset att Ancestry bjuder på dessa namnindexerade register, som alltså är gratis. Om man då skall gå vidare med att studera SCB-utdragen, på förslag enligt ovan då tar det stopp. Utan abonnemang kommer man inte åt dessa SCB-utdrag. Betänk detta!!! Detta är problemet!

Nu är det på det viset att Ancestry bjuder på dessa namnindexerade register, som alltså är gratis. Om man då skall gå vidare med att studera SCB-utdragen, på förslag enligt ovan [b] då tar det stopp[/b]. Utan abonnemang kommer man inte åt dessa SCB-utdrag. [b]Betänk detta!!! Detta är problemet![/b]
Redan registrerad? Logga in här
Gäst
29 mars 2024

Captcha bild