Language button

in english

BT Login

Logga in Registrera

Logga in på ditt konto

Användarnamn
Lösenord
Användarnamn *
Lösenord *
Användarnamn *
Lösenord *
Kom ihåg mig

Skapa konto

Fält markerade med en asterisk (*) är obligatoriska.
För- och efternamn *
Användarnamn *
Lösenord *
Bekräfta lösenord *
E-post *
Bekräfta e-post *

Stöd Rötters Vänner

bli rv front

Google sökruta head

Lappland: Senast kommenterade inlägg

74185

Okänt brudpar. Från samma bunt som #74164.

Fotografens namn & adressNelly Forszén
Kommentar
2016-11-21 19:22:28 Brita Pahlén
Min farfars och farmors bröllopsfoto. Hans August Pahlén född 7/2 1862 i Långbo, Skog, Gävleborg död 7/2 1928 in Jukkasjärvi (Kiruna) Anna Matilda Engman född 09/9 1871 in Tyresö, Stockholm död 2/11 1912 in Stockholm (Sabbatsbergs Sjukhus) De gifte sig 11/5 1907 i Jukkasjärvi (Kiruna)
150868

Okänd kvinna. Tillhör albumet #150861 från Viby.

Fotografens namn & adressMelanders fotografiatelier, Malmberget
Kommentar
2016-11-17 16:15:06 Geir Mogren
Dette er sannsynligvis Matilda Lovisa Johanson. Se ancestry-slektstre: Pagonius Granath slektstre.
174666

Anna B, står det på baksidan. Ur samma samling som #174647

Fotografens namn & adressLea Wikström
Kommentar
2016-11-15 06:30:30 Ann-Mari Bäckman
Kan den unga kvinnan vara Anna Helena Backlund född 1905, Malmberget, Gällivare? Se #174658. Hon var dotter till Per Backlund född 1868, Skön och Lovisa Edin född 1872, Alnö, Se #174658. Anna utbildade sig till lärarinna. Källa: Församlingsboken, Malmberget, Gällivare, sidan 1014, (AIIa:24) 1913-1927
174663

På baksidan står det No 153 Lapna (svårläst) Backlund Malmberget, och senare är det skrivet Gullans mormor. Ur samma samling som #174647

Fotografens namn & adressKarl Larsson
Kommentar
2016-11-15 06:20:12 Ann-Mari Bäckman
Det bör vara Lofvisa Edin född 1872, Alnö, gift med Per Backlund född 1868, Skön. Se #174658. Lovisa Edin var syster till Emma Gustava Edin gift med Wilhelm Lindberg Werner. Se #174647 och #174658
174661

Pastorn G. A. Backlund står det på baksidan. Ur samma samling som #174647

Fotografens namn & adressLea Wikström
Kommentar
2016-11-15 06:14:58 Ann-Mari Bäckman
Den unge mannen kan vara Gustaf Adolf Backlund född 1907, Gällivare, Lappland. Se #174658 Uppgiften bör bekräftas.
174696

Elsa Bodlund Mbgt Står det på baksidan. Ur samma samling som #174647

Fotografens namn & adressOkänd fotograf
Kommentar
2016-11-14 15:35:08 Ann-Mari Bäckman
Flickan kan vara Elsa Matilda Bodlund född 1900 i Gällivare. Föräldrarna var gruvarbetaren Lars Bodlund född 1873, Bollnäs, Hälsingland och Emma Matilda Andersson, Ramsberg, Västmanland. År 1900 bodde de i Malmberget, Gällivare, Lappland. Uppgiften bör bekräftas. Källa: Sveriges befolkning 1900.
174657

Hilda Tranberg, Mbgt, står det på baksidan. Ur samma samling som #174647

Fotografens namn & adressSigne Byqvist
Kommentar
2016-11-14 12:01:49 Anders
Enligt Sv Bef 1910 finns det en Hilda Kristina Tranberg f 1893 i Kroppa bosatt i Malmberget
174658

Backlunds barn står det på baksidan. Ur samma samling som #174647

Fotografens namn & adressTora Grahn & Co.
Kommentar
2016-11-14 11:56:59 Anders
Enl Sv Bef 1910 finns följande familj i Malmbergets Municipalsamhälle. Handelsbiträde Per Backlund f 1868 i Skön Y Hustru Lovisa Edén f 1872 i Alnö Y och barnen Karl Ture f 1901 i Gällivare Nils Torsten Erik f 1903 i Gällivare Anna Helena f 1905 i Gällivare Gustaf Adolf f 1907 i Gällivare Det skulle kunna stämma på denna familj
174654

Nygifta 1914 står det på baksidan. Ur samma samling som #174647

Fotografens namn & adressTora Grahn & Co.
Kommentar
2016-11-13 11:17:16 Ann-Mari Bäckman
Kan detta vara Wilhelm Lindberg Werners, född 1878, Gävle, bröllopsfoto? Se #174647 Han gifte sig 1914 med Emma Gustava Sundqvist född Edin, född 1877, Alnö. Namnet Emma nämns i albumet. Källa: Församlingsboken Gällivare AIIa:27b, 1913-1927, sidan 2497
173045

Beda (Östlund) Johansson Album Anderjansgården i Hunsen

Fotografens namn & adressByqvist
Kommentar
2016-11-02 08:48:33 Maj-Britt Wiklund
Detta är IDA Charlotta Björk, född den 15 oktober 1882 i Sala landsförsamling (U), död den 24 september 1955 i Vintjärn, Svärdsjö (W). Gift den 14 augusti 1904 med Erik Öhman, född den 31 januari 1873 på Rissvedsgården i Vintjärn, Svärdsjö (W), död den 1 juli 1933 i Vintjärn, Svärdsjö (W) #111149, tillsammans med svågern Teodor Löfstrand. Ida finns även på bilderna #128039 och #170867. I boken ”Människor längs järnets väg. Levnadsöden och livsbetingelser på Svartnäs, Vintjärn och Åg” finns denna bild och Idas barnbarn Margareta Sundström skriver så här: ”Ida (f.1882: gift Öhman) tillsammans med sin svåger Teodor Löfstrand. Samedräkterna fick de två låna hos fotografen i Malmberget. Att på detta sätt klä ut sig i folkdräkt när man skulle fotograferas var vanligt vid denna tid.”
29554

Okända. Ur samma album som #29230.

Fotografens namn & adressLudvig Wästfelt
Kommentar
2016-09-04 23:32:22 Fredrik Räfvenklo
Alma Ingeborg Hansson (g. Fjällström), f. 1894 i Jokkmokk, pojken bredvid är förmodligen hennes yngre bror, Erik Axel Hansson, f. 1901. Kortet således taget ca. 1915.
2008-05-03 18:34:43 Pär Fjällström
Jag är 99,9% säker på att bilden visar Alma Fjällström och hennes äldste son Karl-Axel, med all sannmolikhet taget sedan Alma blev änka 1931. Jfr Alma (10 år yngre) på bröllopsbilden nr 29231. Frida Enberg, som bilden tydligen kommer från, var Almas storasyster. Jag har själv en kopia av bilden från Almas eget efterlämnade fotoalbum.
2008-04-11 09:02:15 Ann-Mari Bäckman
Tydligen så förekom visitkort utförda av Wästfelt, så sent som ca 1936 enligt foto #23670.
2008-04-11 08:33:32 Ann-Mari Bäckman
Jag har också den känslan att fotot är taget tidigare än på 30-talet, hellre kring 1915. Fast då stämmer inte det med pojken, som var född 1921. Om jag inte har fel så togs sådana här visitkort fram till ca 1925, men knappast på 1930-talet. Mitt förslag är att kvinnan är född ca 1890 och pojken ca 1900. Kan det vara två syskon istället?
2008-04-10 11:36:24 Tomas Granström
Albumet som bilden kommer ifrån har tillhört fam. Enberg i Vidsel(Axel Reinhold ursprungligen från Bodträsk och Frida f. Hansson ursprungligen från Randijaur) Bilden känns äldre än 1930-tal. Det finns en amatörbid(glasplåt)av av Enberg från Randijaur där pojken och kvinnan finns med.
2008-03-29 23:30:41 Pär Fjällström
Detta är (min farmor) Alma Ingeborg Fjällström, f Hansson 1894 i Randijaur, och hennes äldsta son Karl-Axel Fjällström, f. 1921, sedermera postiljon i Jokkmokk. Vet ej exakt när bilden är tagen, men troligen efter maken Karl Augusts alltför tidiga bortgång 1931.
170253

På baksidan står något i stil med "Gustava Wanström" där efternamnet är svårläst. Fotoalbumet har tillhört Ferdinand Sjölin (1895-1965) och hans hustru Tora Lundström (1900-1950). Han var född i Hemmingen, Norsjö fs och hon i Kalvträsk, Burträsk fs. Samma album som #170234.

Fotografens namn & adressI.A. Harnesk
Kommentar
2016-08-07 23:37:59 Anton Rosendahl
Gustava Vikström kanske? Från Sveriges dödbok 6: Bergström f. Vikström, Maria Gustava Bjursele 1:23 Död 24/6 1960. Kyrkobokförd i Norsjö kbfd, Norsjö kn (Västerbottens län, Västerbotten). Född 31/8 1876 i Norsjö (Västerbottens län, Västerbotten). Änka (13/4 1945).
170240

På baksidan står skrivet "Märta? Johan Vallgren, Jörn". Kan även stå Fallgren. Fotoalbumet har tillhört Ferdinand Sjölin (1895-1965) och hans hustru Tora Lundström (1900-1950). Han var född i Hemmingen, Norsjö fs och hon i Kalvträsk, Burträsk fs. Samma album som #170234.

Fotografens namn & adressNelly Forszén
Kommentar
2016-08-07 23:35:59 Anton Rosendahl
I Sveriges dödbok 6, får man ingen träff om man söker på Wallgren/Vallgren avlidna eller födda i Jörn, så har det funnits Vallgren i Jörn så har de nog bara bott där tillfälligt. Vem kvinnan är vet jag inte, försökte hitta något med hjälp av namnet men det var inte lätt.
171329

Någon som känner igen paret på bilden? Varför bär kvinnan vitt band?

Fotografens namn & adressNelly Forszén Kiruna
Kommentar
2016-07-05 17:10:43 Gun Jönsson
Ett brudpar med okända frälsningssoldater. Troligen är de inte officerare i Frälsningsarmén med tanke på brudens något yviga håruppsättning. Inom Frälsningsarmén var det inte ovanligt att bruden och ibland även brudgummen bar ett vitt band över axeln med olika texter, såsom "Gud först" eller som på bild #97685 "Förenade för striden". Det är dock möjligt att det främst var frälsningsofficerarna som hade band med texter, vilka förde tanken till det "frälsningskrig" som var deras huvuduppgift i livet. Kanske "vanliga" frälsningssoldater inte behövde bära dessa uppfordrande ord på sin bröllopsdag.
2016-07-05 07:28:28 Ann-Mari Bäckman
Jämför med foto #151541, där fotot visar ett par, som tillhör frälsningsarmén.
51003

Det står G E Lundmark på baksidan. Ur samma album som #50943 från Norrbotten BD.

Fotografens namn & adressP. A. Lundberg
Kommentar
2016-04-25 09:24:48 Ann-Mari Bäckman
G E Lundmark bör avse Gustaf Efraim Lundmark född 1889, Malå, son till Karl Anton Lundmark född 1859, Malå och Anna Kajsa Johansdotter född 1855 Norsjö, Västerbotten. Se #50943. G E Lundmark kan avse att det är hans foto eller att det är han, som är avbildad på det. Uppgiften bör bekräftas Källa: Sveriges befolkning 1890.
132032

okänd person. Från album med bilder som Karl-Erik Hedqvist och Maria (Mia) Henrietta Hedqvist har efterlämnat Bilder från tiden runt 1900

Fotografens namn & adressAtelier Foos
Kommentar
2016-03-12 07:52:14 Claes-Göran Hedström
Nej, det är inte Selma E Johansson som var min farmor. Jämför bild #166444.
2013-09-22 11:39:33 Staffan Forsman, Umeå
Ser ut som Selma Eugenia Johansson född i Lycksele, Björkberg 1885-12-25, gift med Walfrid Hedström från Hedmark, Lycksele.
114971

Text i Albumet, Hanna och Kalle. Kortet finns i ett album, #114103, som kommer från Kiruna, men som har starka kopplingar till Jörn, Västerbotten.

Fotografens namn & adressSigne Byqvist
Kommentar
2016-03-07 10:58:18 Andrée Gillberg
Ser ut till att vara samma par som på #114907.
114907

Okänt par. Kortet kommer från ett album, #114103, som kommer från Kiruna men som har kopplingar till Jörn, Västerbotten.

Fotografens namn & adressSigne Byqvist
Kommentar
2016-03-07 10:57:30 Andrée Gillberg
Ser ut till att vara samma par som på #114971.
29344

"Stationskarl Ernst G Lindström Gällivare 1918" noterat på baksidan. Ur samma album som #29230.

Fotografens namn & adressTora Grahn & Co.
Kommentar
2016-02-22 19:38:12 Eva Fawaz Lindström
Ja, detta är Ernst Gustaf Lindström, nämligen min farfar! Jag har aldrig själv träffat honom då han dog så tidigt. Han hade två söner, Sven Börje (Sam) och Bengt Olov (min pappa). Jag har själv flera porträtt av farfar Ernst, men inte så mycket andra uppgifter. Mycket intresserad av att veta mer, om det är möjligt! Finns andra foton? Med vänlig hälsning, Eva Fawaz Lindström, Solna
2012-02-12 21:21:49 Ann-Mari Bäckman
Detta kan vara Ernst Gustaf Lindström född 29/11 1894, Vännäs, Västerbotten (SCB födda Vännäs), son till Lars Gustaf Lindström född 1860, Burträsk, Västerbotten och Eva Matilda Eriksson född 1867. De bodde i Nyby, Vännäs (Husförhör 1894-1899 sidan 246), men fanns i Boden Norrbotten 1900 enligt Sveriges Befolkning. Enligt Begravda i Sverige var han tågmästare, när han dog 1954 i Kungsholm, Stockholm. Uppgiften bör bekräftas. Uppgiften bör bekräftas