Language button

in english

BT Login

Logga in Skapa konto

Logga in på ditt konto

Användarnamn
Lösenord
Användarnamn *
Lösenord *
Användarnamn *
Lösenord *
Kom ihåg mig

Skapa konto

Fält markerade med en asterisk (*) är obligatoriska.
För- och efternamn
Användarnamn
Lösenord *
Bekräfta lösenord *
E-post *
Bekräfta e-post *

Stöd Rötters Vänner

bli rv front

Google sökruta head

Ångermanland: Senast kommenterade inlägg

12759

I albumet står det moster Maria, och hon borde då vara syster med #12752. Ur samma album som #12696.

Fotografens namn & adressBetty Nilsson
Kommentar
2014-06-11 19:00:03 Ann-Mari Bäckman
Maria Kristina Berglund född 1856, Arnäs, syster till Anna Katarina Berglund #12750. Maria hade en son Axel född 1880. Han dog 1902. Maria dog 1895. Källa: Husförhör Domsjö varv, Själevad, Ångermanland sidan 82, 1883-1895 Sveriges dödbok 5
12751

I albumet står det morbror Janne. Ur samma album som #12696.

Fotografens namn & adressBetty Nilsson
Kommentar
2014-06-11 18:44:13 Ann-Mari Bäckman
Morbror Johan bör vara Johan Berglund född 1863, Arnäs, bror till Anna Katarina Berglund se #12750. Han var skomakare i Sundsvall och ogift. Källa: Sveriges dödbok 5
2012-11-25 20:21:23 Anders Nylander, Sundsvall
Finns även i samma album som #12793
2010-01-25 23:03:26 Ann-Mari Bäckman
Fotot verkar vara taget på 1890-talet och då kan inte mannen vara född 1882, som jag skrivit. Jag börjar bli tveksam till om det verkligen är syskonen Wikström från Villvattnet, Burträsk, som avses i album #12696.
2010-01-25 16:18:17 Ann-Mari Bäckman
Detta kan vara Johan Anton Wikström född 1882 i Villvattnet, Burträsk. Källa: Sveriges befolkning 1890
12698

I albumet står det Sjöström fosterson. Ur samma album som #12696.

Fotografens namn & adressThilda Ohlsson
Kommentar
2014-06-11 18:38:31 Ann-Mari Bäckman
Kan detta vara min fars faster och farbror? Elisabet Mathilda Berglund född 1861, Arnäs, syster till Anna Katarina född 1857 Se #12750, var gift med Johan Hilmer Sjöström född 1855. När de gifte sig bodde de i Prästbordet där kyrkoherde Naeslund var verksam. Flera bilder av familjen Naeslund finns i albumet. Paret Sjöström bosatte sig i Ravesta, Arnäs, där bodde också "den fattige gossen" Johan Albert Johansson född 1873 i Norge. Han tog sig namnet Sjöström. Kan "Sjöström fosterson", vara densamme som Johan Albert? Brudparet bodde med stor sannolikhet på sågverksön Norrbyskär utanför Hörnefors, Ångermanland, vars invånare fotografen Thilda Ohlsson brukade fotografera. Johan Albert Sjöström gifte sig 1899 med min farfars syster Margareta Kristina Forsgren född 1880, Mo, Ångermanland. #37505. Jag är lite osäker på om kvinnan är Kristina Forsgren. Jag har en ca 20 år äldre bild av familjen Johan Albert Sjöström och mannen på fotot kan mycket väl vara Johan Albert. Uppgiften bör bekräftas! Se fler bilder av familjen Johan Hilmer Sjöström i album #142658 Källor: Husförhör Arnäs, Ravesta sidan 94, 1883-1892 Sveriges Befolkning 1900
10431

Två okända kvinnor. Kan Norland stå för Ramsele? Där fanns en fotograf Stridlund.

Fotografens namn & adressJ. Stridlund
Kommentar
2014-06-11 12:34:15 Martin Bergman
Hej! Hans Jonas Stridlund gifte om sig med KRISTNA Maria Lyrén (1901-1962) född i Bodum. Med henne fick han sonen Carl Axel Stridlund (1928-2005) född i Östergransjö, Helgum. En dotter till CAS, Carina Stridlund, har en hel del foton efter sin farfar på sin hemsida, http://carina.stridlund.se/ Vänligen Martin B
2006-07-26 15:30:28 Olle Danielsson
Hej. satt och letade lite på nätet och hittade min farfars syster Brita Justina Danielsson där som tydligen var gift med Hans Jonas Stridlund. Träffade en del av hans barn i verkligheten bland annat Kanada emigranten någon gång under 60-talet då han var över i Sverige på besök. Även det av barnen som bosatt sig i Tureberg (trädgårdsmästare) har jag minnen av. Har nog även foton tagna av Hans Jonas liggande. olle@energisystemstockholm.se
2005-02-19 23:09:14 Sven Bodin
Ingemar Stridlund, kontakta mig angående Ada Stridlund. I Alnö hembygdsförening håller vi för närvarande på att identifiera ett hundratal Ada Stridlund fotografier. Sven.Bodin@amnesty.se
2003-06-30 21:41:32 Ingrid Norberg
Efter dagens besök på SVAR i Ramsele är vi ganska säkra på att texten H.J. Strindlund Ramsele på bild #10432 är ett feltryck vad gäller efternamnet! Hans Jonas Strid föddes, enligt husförhörslängden 1884-93 för Tjällmyråslandet i Ramsele Y, den 26 februari 1868 i Fors Z. Enligt samma längd 1894-99 kallar han sig för Stridlund och är fotograf. Han flyttar till Sundsjö Z i maj 1895 och i november till Borgvattnet Z, där han gifter sig med Brita Justina Danielsson, född där 1871. De flyttar sedan till Ramsele Y och 1903 till Motala landsförsamling E. Familjen såg då ut så här: Hans Jonas Stridlund, fotograf Brita Justina Danielsson, hustru Gerda Katarina, född 1896 Ada Margreta, född 1899 Selma Amalia Justina, född 1901 Daniel Arnold Hugo, född 1902 Sedan stängde SVAR!! Därför väntar J. Stridlund Norland ännu på en lösning...
2003-06-29 16:57:58 Peter Karlsson
Det har du så alldeles rätt i, och Strindlund är vanligt i just Ångermanland.. Då kanske det trots allt är skilda figurer, fast det verkar i så fall lustigt på en så liten plats. Det är tydligen inte bara 'Norrland' det är svårt att stava till.. :-)
2003-06-29 16:22:35 Frank Felton
På bild #10432 står det H.J. Strindlund!? Mysteriet tätnar...
2003-06-29 09:44:52 Peter Karlsson
Denne fotograf måste nästan vara den man som heter Hans Johan Strid i folkräkningen 1890, namnet Stridlund bör vara antaget/ändrat från 'Strid' således.. -Familjen ser ut så här 1890, Hans Jonas har alltså en annan far, död före 1890 troligen: Ramsele, Tjällmyråslandet Anders Olof Gradin född 1849 Graninge (Y), Arrendator Greta Kajsa Hansdotter född 1842 Långsele (Y) Hans Jonas Strid född 1868 Fors (Z) (hustruns son i föregående gifte) Anders Peter 1873 Långsele Joël Emanuël 1875 Ramsele Jonas Helmer 1880 Ramsele Kristina Karolina 1882 Ramsele Johan Otto 1884 Ramsele På bild #10432 står han som H.J. Stridlund, så det är nog ingen tvekan om att det är han. Han etablerade sin verksamhet i Ramsele 1892 enligt Lennert Snabbs fotografförteckning. Förmodar att han skrev sig som H.J. enbart i början.
2003-06-29 03:27:16 ingemar stridlund
Hej! Jag heter Ingemar Stridlund och är ganska säker på att det är min farfar Hans Jonas Stridlund som är fotograf till dessa bilder. Jättekul! Det är första gången som jag har sett något av hans fotografier. Han hade även en syster som hette Ada Stridlund, senare gift som Borgström med atelje på Alnön/Sundsvall. Är det någon som vet mer så är jag väldigt intresserad. MVH ingemar
2003-06-24 22:48:27 Peter Karlsson
Jo, jag är också rätt övertygad om att Norland och Norrland är samma sak, och att vi då skall stava det som det stavas idag. Tidigare hade jag nog lagt det mesta under 'Norrland' men blev osäker och satte det tills vidare med stavning som på bilderna.
2003-06-24 21:41:28 Frank Felton
Byn Norrland i Bjärtå socken i Ångermanland stavas med två r. Byn ligger väster om Lugnvik på andra sidan Lugnviksfjärden. Källa Gröna kartan 18I NV Kramfors. Svensk ortförteckning 1960.
142658

Ragnar Sjöström. Född 5/8 1899. Död 4/3 1934, står det på baksidan. Johan Ragnar var född i Vänersborg. Album från Örnsköldsvik.

Fotografens namn & adressHanna Cronquist, Ebba Lindstedts Eftr.
Kommentar
2014-06-11 08:54:42 Ann-Mari Bäckman
Albumet har anknytning till #12696 och #12793
2014-04-11 12:03:07 Ann-Mari Bäckman
Kanske det hellre bör vara Johan Ragnar Sjöström född 5/8 1899 i Arnäs Ångermanland, son till bonden Johan Hilmer Sjöström född 1855, Arnäs och Elisabeth Mathilda Berglund född 1861, Arnäs. Han dog 1934 i Stranne, Arnäs, Källor: Sveriges Befolkning 1900 Sveriges dödbok 5
9293

Okänd kvinna. Fotot ur samma album som bild #9267. Albumet är inköpt på loppmarknad i Örnsköldsvik. Namn som finns skrivna vid fotonen i albumet är bl.a. Berglund, Hörnell, Strandberg.

Fotografens namn & adressBetty Nilsson
Kommentar
2014-06-05 08:21:17 Ann-Mari Bäckman
Nej, det verkar inte vara samma kvinna, då öronen inte stämmer överens.
2013-04-23 08:01:13 Ann-Mari Bäckman
Är det samma kvinna som #34810 i album #34794?
139782

Detta skall vara kapten Isak Petter Berggren f 1874 i Tynderö. Ur samma samling som #139197

Fotografens namn & adressA. Stenholm. Härnösand.
Kommentar
2014-05-30 17:19:55 barbro berge
Hej,jag är övertygad om, att det här är min farfar Isak Petter Berggren,f. i Tynderö annex. Han gick navigationsskolan i Härnösand. Jämf. m. fotona,139529,139527,139783. Det ena föreställer Isaks föräldrar Lars Berggren o.h.h.Anna Kajsa f. Boje, ett foto på Isak o Hulda Berggren o ett på Isaks hustru Hulda ,f. Berggren i Nordmaling.Tusen tack för allt arbete ni lägger ner, så, att vi har möjlighet,att ta del av guldkornen!
139703

Med stor sannolikhet Gustaf Viklund från Skorped.

Fotografens namn & adressAmanda Sandberg
Kommentar
2014-05-21 18:00:39
Samma bild finns här #19618
2014-05-21 15:59:42 Ludvig Boström
Hej! Ja juste, jag har också sett en till av denna bild, jag tror jag har den andra sparad hemma. Återkommer och uppdaterar! Mvh Ludvig
2014-05-21 06:04:31 Ann-Mari Bäckman
Detta foto känner jag igen! Problemet är att om man väljer att söka på en man bland Amanda Sandbergs alster, så måste man gå igenom 526 kort, 20 kort på varje sida, lika med 27 sidor! Kan du hålla samman ditt album med att skriva första kortnumret på alla kort?
99731

Står Per Persson Föllinge Vilken Per Persson?? Från samma samling som #99728

Fotografens namn & adressJ. Stridlund
Kommentar
2014-05-21 16:34:23 Göran Paulsson
Per-Olov Persson (1895-1918). Per Olov och han bror Jonas "I Vilhelmina" Persson (1897-1989) flyttade med sina föräldrar Per Persson (1842-1945) och Märta "Moss" Pålsson Jonsdotter (1874-1972) till Vilhelmina. Per Olov dog 23 år i Spanska sjukan."Moss" och sonen Jonas flyttade tillbabaka till Föllinge. Jonas kallades därefter i byn för n`´Jonas i Vilhelmina" i folkmun.
2010-01-29 09:09:00 Ann-Mari Bäckman
Uppgiften bör bekräftas. Per Gottfrid Pålsson var född 1903 #99755 och korten liknar varandra. Kan det vara en Per Persson född senare?
2010-01-27 13:03:48 Ann-Mari Bäckman
Detta kan vara Per Olof Persson född 1895 i Norrgård, Föllinge, Jämtland, son till Märta Pålsson född 1874 #99730 och bagaren Per Persson född 1872, Föllinge. Mormodern bör vara Ursilla Persdotter #99729. För källa och mer uppgifter se #99730
96148

Okänd man. Ur samma album som #95933 från Tomming, Indal

Fotografens namn & adressAmanda Sandberg
Kommentar
2014-05-14 20:50:31
Med stor sannolikhet är detta Frans Oskar Molin, född i Ottsjö, Ådalsliden den 3/10 1886 och senare död 4/11 1939 i samma ort.
62564

Okänd kvinna. Ur samma familjealbum som #62013 från Jansjö, Fjällsjö, Y.

Fotografens namn & adressOkänd fotograf
Kommentar
2014-05-03 20:02:00 Märit Mårtensson
Innan jag såg kommentaren från er så hade jag också kommit fram till samma slutsats. Det måste vara Christina Magdalena Rickman på båda fotona. Intressant, då jag har släktforskat på familjen Rickman m efterföljande led.
2006-10-03 20:46:19 Carina Olsson
Vid jämförelse med kort från Joan Stephensson, USA, så tror vi att detta kan vara Kristina Magdalena Rickmansdotter, född 1804 6/9. Dotter till Johan Carl Rickman och hans hustru Anna Greta Eriksdotter Huss från Hammerdal. Kristina var gift med Jon Nyberg, Backe, Fjällsjö.
142956

Det står skrivet på baksidan: J. Törnsten.

Fotografens namn & adressA. Stenholm. Hernösand.
Kommentar
2014-04-29 09:59:17 Ann-Mari Bäckman
Den unge mannen kan vara Johan Valdemar Leopold Törnsten född 1883, Högsjö, Ångermanland. Han var son till handelsbokhållaren Johannes Törnsten född 1862, Ytterlännäs, Ångermanland och Maria Lovisa Karlsdotter född 1858, Viksjö, Ångermanland. Enligt Sveriges Befolkning 1900 så bodde familjen i Härnösand. (Källan),
140180

Okänd kvinna. Ur samma album som #140134 köpt i Ramsele, Y.

Fotografens namn & adressAmanda Sandberg, Sollefteå
Kommentar
2014-04-29 09:56:13 Karin Wassdahl
Porträttet visar Lydia Kristina Lidström, född 5/10 1882 i Näsåker, Ådals-Lidens sn. Ett likadant porträtt finns i Sollefteå Bildarkiv med nummer Sla ik-7399/04. Lydia Lidström gifte sig med grosshandlare Leonard Carlsson, Sollefteå. Hon dog i Sollefteå 1920. Se boija.com/archive/lydias_dod1920.htm
111723

På baksidan av fotot står det C.O. Engström, Box 21, Strömnäs, Karin Engström, Olga Engström, Elsa Engström - min mor. Nattvakten Claes Ossian Engström, född 1863-06-20 i Byske, AC, död 1931-11-25 i Strömnäs, Gudmundrå. Hustrun Brita Cajsa, född Tjernström, 1872-10-27 i By Högsjö, död 1955-02-14 i Strömnäs, Gudmundrå. De båda döttrarna OLGA Katarina 1897-1981 och ELSA Helena 1899-1967. Olga gift 1924 med sågverksarbetaren Otto Emanuel Vestman 1891-1942. Elsa gift 1923 med August Edman #111722. U ...
Läs mer...

Fotografens namn & adressAnna Zetterström
Kommentar
2014-04-24 22:42:40 Cecilia Nordlund
Jag har det här kortet i stort format med gammal ram! Kortet kommer ifrån min morfars släkt i Byske, och har förmodligen från början tillhört min morfars mormor Emilia Burström (f 1860). Hennes mor hette Johanna Degerström och borde vara samma kvinna som är mor till Claes Ossian Engström (f 1863 Byske) på detta kort! I så fall är Emilia Burström och C.O Engström halvsyskon! Fler ledtrådar är hjärtligt välkomna :) Med vänlig hälsning/ Cecilia, Göteborg
112826

Okänd kvinna. Första bilden i ett album från samma samling som #112630 från Norrmesunda, Anundsjö (Y).

Fotografens namn & adressRichard Garfvé
Kommentar
2014-04-18 19:36:44 Margareta Holmgren
Kvinnan är nog min mormorsmor Axelina Andersson, gift Bergstrand, se #137039. När jag visade kortet för min moster sa hon genast att "-Ja, visst är det mormor."
19288

Okänd kvinna. Ur samma album som #19247. Förlaga till Reproduktion No 41608 hos Expres i Hurup Danmark.

Fotografens namn & adressEbba Lindstedts Eftr.
Kommentar
2014-04-14 19:58:07 Ann-Mari Bäckman
Se #19566
2014-04-14 16:17:02
Ester Nydahl, enligt uppgifter i ett album efter Nils Genlund Myckelgensjö.
19277

Okänd kvinna. Ur samma album som #19247.

Fotografens namn & adressEbba Lindstedts Eftr.
Kommentar
2014-04-14 18:23:38
Ingeborg Jonsson Helander, enligt uppgift i ett album efter Nils Genlund Myckelgensjö.
19281

Okänd kvinna. Ur samma album som #19247.

Fotografens namn & adressWerner Wångström
Kommentar
2014-04-14 18:21:02
Anna Häggström-Genlund 1901-1980. Enligt uppgift från ett album efter Nils Genlund Myckelgensjö.