Language button

in english

BT Login

Logga in Registrera

Logga in på ditt konto

Användarnamn
Lösenord
Användarnamn *
Lösenord *
Användarnamn *
Lösenord *
Kom ihåg mig

Skapa konto

Fält markerade med en asterisk (*) är obligatoriska.
För- och efternamn *
Användarnamn *
Lösenord *
Bekräfta lösenord *
E-post *
Bekräfta e-post *

#137029

img201308/137029.jpg

Fotografiets information

Fotografens namn & adress
Expres
Tryckt information på fotografiets baksida
No 37793 (tryckt med röd färg)
Ange vad fotografiet föreställer
Ägaruppgifter
Gurli Holmgren, Yttersjön, Vindeln
Uppladdad
2013-08-23 21:51:27
Okänd man Kan vara samme man, Johan Vilhelm Andersson född 1849 i Granöliden Burträsk, som på bild #137019 Foto 137019 ät taget ca 1916-1917 då Johan närmar sig 70 år. Det här fotot borde vara från 1800-talet dvs taget minst 20-30 år tidigare då han var i 40-års åldern eller yngre. Johan var far till fotoalbumets ursprungliga ägare Alma Andersson #137018 och hustrun Margareta bodde hos Alma sedan hon blivit änka. Från samma album som #136883

Jämför med annat fotografi

Jämför med annat fotografi

Kommentarer (4)
av

Glömde skriva ut dödsdatumet i Degerfors för Johan Vilhelm Andersson: 1935-05-24. Begravd 2 juni.
Anita! Jag har försökt reda ut det här och hittade en koppling:
Johan Vilhelm var dottersonson till Anders Andersson Vaken i Björnliden och därmed en tremänning till Elins mormor Maria Fredrika Gustavsdotter, född 1849 i Långträskliden, om jag nu räknat rätt. De var ju födda samma år och möjligen umgicks de i samma kretsar. Atelje korten var väl den tidens "selfisar" som delades ut till släkt och vänner. Så det kanske är din mormors mormors kort som hamnat i albumet! Och eftersom namnet är identiskt med farbrorn i Lubboträsk är det inte konstigt om din mormor gjorde den kopplingen i stället för att koppla till en av hennes mormors gamla kompisar. (Jag hoppas att jag i hastigheten inte rört till något när det gäller generationerna.) Min fråga till dig Anita är: är ditt kort också Expres eller är det från en ateljé? Önskar att svarsfunktionen hade fungerat så jag kunnat kontakta dej direkt. Min faster som har albumet med kortet trodde inte på att det var "våran" Johan Vilhelm för hon hade bara sett honom på gamla dar i arbetskläder, mannen på kortet var för stilig tyckte hon. Därför blev jag jätteglad att höra att namnet Johan Vilhelm Andersson var kopplat till detta kortet på annat håll. Tack Anita! (Ps Då jag började släktforska hamnade jag också i Lubboträsk först, men insåg snabbt att det var "fel" Johan Vilhelm Andersson för mej. )
av

Johan Vilhelm Andersson från Granöliden dog på sjukstugan i Vindeln. Två av döttrarna och två av sönerna hade flyttat till Innerträsk Vindelns kommun och de gamla föräldrarna flyttade också dit. Jag tror den som skrev in dödsfallet i Degerfors dödsbok inte var på det klara med var Granöliden låg riktigt. Därav de förvirrande kommentarerna. Den här mannen tror jag var min farmors far, jag har senare kort på honom och näsan stämmer bra med de kort där jag vet att det är han. Nu är det inte så långt mellan Lubboträsk och Granöliden och många i trakten umgicks säkert med varandra och de flesta var nog släkt på nått vis.
Vad gäller Express kopian böjer jag mig helt för expertisen men jag undrar också om man inte då som nu kunde skicka efter kopior på äldre kort? Om yngsta dottern får för sig att hon vill ha en kopia av ett äldre kort, tror ni inte det var möjligt att fixa det? Jag håller inte med om att mannen på kortet ser ut som en 60-åring men det kan göra detsamma. Jag tänkte mer på att stilen på kort och klädsel såg tidigare ut än 1900-tal. Vad glad jag blir över era kommentarer! :) Ps Jag försökte svara med "svar" men det gick ds
av

Fotot är en kopia utfört av Express. Det kan vara från tiden kring 1900, troligtvis strax efter, ca 1905. Mannen ser inte ung ut, kanske 50-60 år, född kring 1845-1855.
av

Nu blir jag förvirrad! I min mm Elin Andersson g Lindströms album finns detta porträtt! (skadat/brutet på mitten) Hon har en farbror som heter Johan* Vilhelm Andersson f 25/3 1878 Lubboträsk 2, Burträsk, d 12/11 1937 Morön, Skellefteå lfs. Hon var osäker på om det var hennes farbror Robert eller om det var farbror Johan på fotot! Johan Vilhelm f 1849 Granöliden är, enl mina anteckningar, d 24/5 1935 Kroknäs, Lubboträsk, Kalvträsk. Han är min mm mm fm brorsdotters son. Kan någon bringa reda i detta!!! ???

Kommentera»

Se alla 4 kommentarer