Urkundsförfalskning

Urkundsförfalskning

Förra söndagens SPÅRLÖST visade sig vara ett välgörande annorlunda avsnitt. Det handlade om Ray, en medelålders amerikan, sedan länge bosatt i Sverige. Ray sökte sin försvunne son någonstans over there. I ungdomen hade han haft sällskap med en flicka från UTAH, en relation som resulterade i ett gossebarn, Anthony. Under flera år träffade Ray sin son någorlunda regelbundet, men så tog det tvärt slut. Anthonys mor hade hittat en annan man, som hon också gifte sig med, och plötsligt fanns det inte längre plats för den biologiske fadern, som aldrig mer fick träffa sin son och vars försök att kontakta pojken eller andra släktingar bryskt avvisades. 

Programmet handlade om hur Ray på olika sätt försökte ta reda på Anthonys nya efternamn, d.v.s. styvfaderns namn, mannen som gifte sig med hans mor och som adopterade honom. Som alltid när det handlar om adoptioner trilskas myndigheterna så mycket de orkar och en detalj i de fruktlösa försöken upprörde mig mer än måttligt. Ray besökte någon sorts ”Folkbokföringsregister” och bad att få titta på sonens födelseattest. Det fick han inte. Endast personer som själva står med på sådana attester, d.v.s. barnet och dess föräldrar, har rätt att få ta del av informationen, och Ray fanns uppenbarligen inte med. Han protesterade. Eftersom han redan från början hade erkänt faderskapet hade han ju faktiskt en gång sett attesten i fråga, och där fanns han absolut noterad som barnafader. Myndigheten förklarade:

När ett barn får en ny far genom adoption, skriver man ut en ny födelseattest med adoptivfaderns namn och data i stället för den biologiske faderns. Därefter förstörs originalattesten. 

I min begreppsvärld är detta förfaringssätt att betrakta som grov urkundsförfalskning. Man ändrar historien. Man gör det omöjligt för barnet och dess ättlingar att så småningom hitta tillbaka till sin biologiska släkt, något som med tanke på ärftliga sjukdomar, beteendestörningar, möjligheter till organdonationer och mycket annat kan vara en ren överlevnadsfråga. För att inte tala om den känslomässiga limbo det måste innebära för dem som drabbas av dessa myndighetsövergrepp, att veta att man aldrig någonsin kommer att kunna ta reda på var man kommer ifrån.

Har inte USA skrivit på barnkonventionen?

… hinner jag tänka, innan det plötsligt slår mig att vi i vårt land inte är ett dugg bättre. Tänk på alla dessa anonyma spermadonatorer, särskilt de i Danmark, vars rätt till sekretess i alla lägen anses viktigare än de tillverkade barnens rätt till sin historia. Har alla kloka tyckare i utredningar och paneler verkligen tänkt igenom konsekvenserna av denna till synes generösa policy?

Jag är inte alls motståndare till flertalet av de tekniska och medicinska landvinningar, som hjälper barnlösa par och numera även ensamstående att faktiskt bli föräldrar. Däremot klarar jag inte av bristen på dokumentation. Att det inte skall vara möjligt för dessa barn att i vuxen ålder ta kontakt med sin biologiska släkt. Att förvägra dem den information om sitt ursprung, som vi alla egentligen har rätt till. Att låta bli att registrera vital information är i min bok lika illa som att förstöra originalinformation till förmån för ny, redigerad, men oriktig sådan.

Det skulle kunna kallas för UNDERLÅTENHETSBROTT, och det är minst lika fult som URKUNDSFÖRFALSKNING. Kriminellt, vill jag hävda!

b2ap3_thumbnail_handfangsel.jpgb2ap3_thumbnail_handfangsel.jpg

 

   

×
Håll dig informerad

När du prenumererar på Rötterbloggen kommer vi att skicka dig ett e-post när ett nytt blogg-inlägg kommit så att du inte missar något.

Bland bryllingar och ansystrar
Fynda bland bouppteckningar!
 

Kommentarer 4

Peter Algotson Mellgren den måndag, 08 februari 2016 12:22

Jag håller helt och hållet med. Förr kunde man få skriva Fader okänd i kyrkböckerna. Det tycker jag var riktigt sjukt...såvida det inte var jungfrufödsel vill säga...Att inte veta vem fadern är idag skulle innebära våldtäkt, one night stand, eller spermadonation från utlandet. Jag antar att det sistnämnda inte var så aktuellt förr. One night stand förekom säkert en hel del, men troligtvis inte lika mycket som nu när det inte är så skambelagt. Visst kunde pigan få barn med både husbonde och dräng, men att där få "lov" att säga..."vet inte riktigt vem jag hoppat i halmen med" känns märkligt utifrån ett kyrkligt perspektiv. Så till våldtäkt...kanske var det vanligt i "hemmen" om man räknar pigorna dit, men hur kunde man acceptera det som "fader okänd"? Det är ju verkligen att lägga skulden på kvinnan...Nä, jag har svårt att förstå mig på den tidens tankesätt. Tack för ett intressant blogginlägg Ted.

Jag håller helt och hållet med. Förr kunde man få skriva Fader okänd i kyrkböckerna. Det tycker jag var riktigt sjukt...såvida det inte var jungfrufödsel vill säga...Att inte veta vem fadern är idag skulle innebära våldtäkt, one night stand, eller spermadonation från utlandet. Jag antar att det sistnämnda inte var så aktuellt förr. One night stand förekom säkert en hel del, men troligtvis inte lika mycket som nu när det inte är så skambelagt. Visst kunde pigan få barn med både husbonde och dräng, men att där få "lov" att säga..."vet inte riktigt vem jag hoppat i halmen med" känns märkligt utifrån ett kyrkligt perspektiv. Så till våldtäkt...kanske var det vanligt i "hemmen" om man räknar pigorna dit, men hur kunde man acceptera det som "fader okänd"? Det är ju verkligen att lägga skulden på kvinnan...Nä, jag har svårt att förstå mig på den tidens tankesätt. Tack för ett intressant blogginlägg Ted.
Carin Olofsson den måndag, 08 februari 2016 12:39

En annan sak som jag tänkt på när det gäller spermadonation, och som jag aldrig har hört någon nämna i sammanhanget, är eventuell risk med att samma donator blir far till flera barn, som då blir halvsyskon. Såg en dokumentär på Kunskapskanalen om "Att avla genier". En av spermadonatorerna sa att han var far till omkring 100 barn. Om några av dessa barn möts i vuxen ålder, blir kära och gifter sig; vad händer då? Är det lagligt för halvsyskon att gifta sig och få barn ihop även om ingen inte vet att de är syskon, eller räknas det som incest? Precis som Ted skriver så har det ju dessutom betydelse vid eventuella sjukdomar, organdonationer etc.

En annan sak som jag tänkt på när det gäller spermadonation, och som jag aldrig har hört någon nämna i sammanhanget, är eventuell risk med att samma donator blir far till flera barn, som då blir halvsyskon. Såg en dokumentär på Kunskapskanalen om "Att avla genier". En av spermadonatorerna sa att han var far till omkring 100 barn. Om några av dessa barn möts i vuxen ålder, blir kära och gifter sig; vad händer då? Är det lagligt för halvsyskon att gifta sig och få barn ihop även om ingen inte vet att de är syskon, eller räknas det som incest? Precis som Ted skriver så har det ju dessutom betydelse vid eventuella sjukdomar, organdonationer etc.
Staffan Benedictsson den måndag, 08 februari 2016 19:07

Anonymiteten vid spermadonationerna i Danmark håller jag med om att de är ett problem. Men i Sverige är det faktiskt bättre. Jag har för mig att barnets föräldrar är skyldiga att berätta för barnet att det tillkommit genom spermadonation (alltså vet barnet att det ska vara försiktigt om den framtida partnern också mot förmodan tillkommit genom spermadonation). Sen har barnet en rätt (I Sverige) att få veta sitt ursprung, vilket innebär att när barnet blir vuxet kan det kräva ut information om den biologiske fadern, men fadern kan inte göra detsamma. En svensk man ska inte kunna bli spermadonator om det finns kända ärftliga sjukdomar. Sen är det klart frågan för oss släktforskare vad som händer om senare generationer vill veta.

Anonymiteten vid spermadonationerna i Danmark håller jag med om att de är ett problem. Men i Sverige är det faktiskt bättre. Jag har för mig att barnets föräldrar är skyldiga att berätta för barnet att det tillkommit genom spermadonation (alltså vet barnet att det ska vara försiktigt om den framtida partnern också mot förmodan tillkommit genom spermadonation). Sen har barnet en rätt (I Sverige) att få veta sitt ursprung, vilket innebär att när barnet blir vuxet kan det kräva ut information om den biologiske fadern, men fadern kan inte göra detsamma. En svensk man ska inte kunna bli spermadonator om det finns kända ärftliga sjukdomar. Sen är det klart frågan för oss släktforskare vad som händer om senare generationer vill veta.
Jarmo Uusitalo den måndag, 08 februari 2016 19:32

Ja, i Sverige har numera barn som blivit till med hjälp av spermadonation rätt att vid "mogen ålder", normalt i övre tonåren, att från berörd myndighet (sjukhusen) få reda på vem som är donator, dvs vem som är biologisk far. I Sverige, i motsats till t.ex. USA, begränsar man antalet barn som varje donator blir far till, normalt fem - tio barn. Däremot finns det, såvitt jag vet,ingen skyldighet för föräldrarna att tala om för barnet att det har blivit till genom spermadonation.

Ja, i Sverige har numera barn som blivit till med hjälp av spermadonation rätt att vid "mogen ålder", normalt i övre tonåren, att från berörd myndighet (sjukhusen) få reda på vem som är donator, dvs vem som är biologisk far. I Sverige, i motsats till t.ex. USA, begränsar man antalet barn som varje donator blir far till, normalt fem - tio barn. Däremot finns det, såvitt jag vet,ingen skyldighet för föräldrarna att tala om för barnet att det har blivit till genom spermadonation.
Redan registrerad? Logga in här
Gäst
16 april 2024

Captcha bild