Små luckor i dödboken!

Små luckor i dödboken!

Härom veckan hade jag anledning att söka efter en piga, Matilda Josefina Pettersson, bosatt i Stockholm i början av 1900-talet. Hon skulle ha avlidit tidigt i cancer, efterlämnande två små gossar, som båda hamnade i fosterhem. Nåväl, tänkte jag, detta löser jag kvickt med hjälp av Sveriges dödbok. Så icke! Hur jag än sökte, med olika stavningar, födelsetid, födelseort o.s.v. fick jag ingen träff. Det blev att gå den långa vägen, följa henne ut och in i Stockholmsförsamlingarna, för att till sist kunna konstatera att hon avlidit 1903 1/2 i Johannes församling.

Jag gick då tillbaka till Sveriges dödbok för att kontrollera om jag med hjälp av dödsdatumet trots allt skulle kunna ringa in henne. Det gick inte. Matilda saknas helt enkelt på dödskivan. Nåja, en och annan lucka måste det väl ändå få finnas i ett så här digert material, tänkte jag. Den mänskliga faktorn finns ju alltid med i bilden och någon procent fel och brister har naturligtvis alla register. Men så blev jag en smula misstänksam och gick tillbaka till församlingens dödbok för att se hur många dödsfall som faktiskt fanns noterade i Jakob & Johannes dödbok FIa:9 (vid den här tiden har de båda församlingarna en gemensam dödbok). Jag antecknade slutsumman för åren 1900-1906, och jämförde sedan dessa med motsvarande siffror från Sveriges dödbok 1901-2013. Resultatet blev nedslående:

1900     488/313

1901     530/338

1902     435/256

1903     481/271

1904     514/306

1905     527/279

1906     461/240

Det är alltså en betydande mängd poster som helt enkelt saknas - vissa år upp emot 50 procent! Vad beror detta på? Är det ett olycksfall i arbetet, ligger ett antal tusen poster och skvalpar någonstans bland förbundets datorer, eller har excerperingen för just denna församling skötts med vänster hand? Ett tag funderade jag på om just det faktum att det här handlar om en sammansatt församling; Jakob & Johannes, kan ha spelat in. Har excerpisten använt någon form av sekunda källa där endast den ena församlingens poster fanns med? Men denna teori kunde snabbt avfärdas med hjälp av diverse stickprov.

Är det fler Stockholms-församlingar som på detta sätt saknar poster? Jag beslöt mig för att testa. Det visar sig att siffrorna stämmer någorlunda i Hedvig-Eleonora (1901 - 899/888; 1902 - 824/820; 1903 -771/746) och Klara (1902 - 245/242; 1903 - 234/239; 1904 - 215/213) medan siffrorna i Adolf Fredrik är sämre (1903 - 806/765; 1904 - 834/776; 1905 - 971/915). Att siffrorna inte stämmer till 100% någonstans är inte förvånande. Det händer att poster stryks över, eller dubbelredovisas i annan församling o.s.v. Och i församlingar med barnbördshus eller sociala inrättningar (Adolf Fredrik) händer det att man glömmer att avisera dödsfall till rätt pastorsexpedition. 

Men i fallet Jakob & Johannes räcker det inte med sådana förklaringar. Här måste något ha hänt! Finns det fler luckor i Sveriges dödbok. Härmed uppmanar jag alla släktforskare och vänner av Sveriges dödbok att göra lite stickprov här och var och se hur det ser ut. I presentationstexten på Sveriges dödbok heter det, att Personnummer/födelsedatum finns på 100% av alla döda i Sverige 1901-2013 finns med på skivan, 99,99% för- och efternamn. Detta stämmer således tyvärr inte. Däremot hittar jag till min förvåning 17.845 poster där dödsfallet ägt rum 1900 - d.v.s. före dödskivans ansvarsområde - 8314 poster från 1899, 6614 poster från 1898, 6416 från 1897, 6399 från 1896 o.s.v. Alla sådana poster får väl betraktas som bonus i sammanhanget, men de kompenserar på intet sätt luckorna i Jakob & Johannes i början av 1900-talet.

Nådde inte NÅDDEN ända fram?

 

×
Håll dig informerad

När du prenumererar på Rötterbloggen kommer vi att skicka dig ett e-post när ett nytt blogg-inlägg kommit så att du inte missar något.

Storväxt yngling blev brudgum
Skrivarkurs i Jönköping
 

Kommentarer 10

Siv Johansson den måndag, 13 oktober 2014 10:45

Hej Ted, blir alldeles förskräckt. Har precis köpt skivan och hoppas ju naturligtvis att det är det ända felet och att det blir åtgärdat i någon form av uppdatering. Visst har du meddelat utgivaren!! Bra att du såg det.Hälsningar Siv

Hej Ted, blir alldeles förskräckt. :(Har precis köpt skivan och hoppas ju naturligtvis att det är det ända felet och att det blir åtgärdat i någon form av uppdatering. Visst har du meddelat utgivaren!! Bra att du såg det.Hälsningar Siv
Elin Stenqvist den måndag, 13 oktober 2014 16:03

Jag har också hittat "försvunna" personer i dödboken. Jag har försökt hitta min mormors mors syskon och två av systrarna (födda i Lidköping 1887 och 1889) finns ingenstans att finna. Jag har försökt med olika stavningar, årtal m.m. men lyckas inte hitta dem. Jag tänkte att det var väl mitt eget fel som inte sökte på rätt sätt.

Jag har också hittat "försvunna" personer i dödboken. Jag har försökt hitta min mormors mors syskon och två av systrarna (födda i Lidköping 1887 och 1889) finns ingenstans att finna. Jag har försökt med olika stavningar, årtal m.m. men lyckas inte hitta dem. Jag tänkte att det var väl mitt eget fel som inte sökte på rätt sätt.
Mats Ahlgren den måndag, 13 oktober 2014 18:01

Är det rätt kanal att föra fram detta? Det finns ju en bättre kanal på Anbytarforum som behandlar Dödskivan, och där det blir en sammanställning av de upptäckta felen.

Är det rätt kanal att föra fram detta? Det finns ju en bättre kanal på Anbytarforum som behandlar Dödskivan, och där det blir en sammanställning av de upptäckta felen.
admin admin den måndag, 13 oktober 2014 18:05

Det är riktigt att en del av rote 21 saknas för Johannes åren 1901-1906, som skulle ha kommit in via rotemansregistret på Stockholms stadsarkiv. Det har varit snudd på omöjligt ibland att få volontärer att ta på sig arbetet med de stora storstadsförsamlingarna, men Anna-Lena Hultman som hållit i insamlandet har gjort ett jättejobb och det här är den enda svagheten vi kände till när skivan gick i tryck. Sen är det inte riktigt så illa som det ser ut i texten här ovanför eftersom det bara är de som var skrivna i Jakob och Johannes som ska ingå, inte alla poster i församlingens dödbok.Efter att tusentals skivor nu är ute och testas har ytterligare några mindre luckor upptäckts, bland annat i en dödbok för fattighuset som låg i Adolf Fredrik, men fortfarande är det en mycket liten andel som missats vid registreringen, hittills mindre än 0,01 % av det totala innehållet, vilket betyder att 99,99 % av de avlidna under perioden finns med. Jag tycker därför ingen ska dra sig för att skaffa skivan av den anledningen. Och nu finns ju också beslut om att gå vidare med en version 7, så de små luckorna kommer också att täppas till.Jag tycker således inte att rubriken är relevant.Carl SzabadProjektledare

Det är riktigt att en del av rote 21 saknas för Johannes åren 1901-1906, som skulle ha kommit in via rotemansregistret på Stockholms stadsarkiv. Det har varit snudd på omöjligt ibland att få volontärer att ta på sig arbetet med de stora storstadsförsamlingarna, men Anna-Lena Hultman som hållit i insamlandet har gjort ett jättejobb och det här är den enda svagheten vi kände till när skivan gick i tryck. Sen är det inte riktigt så illa som det ser ut i texten här ovanför eftersom det bara är de som var skrivna i Jakob och Johannes som ska ingå, inte alla poster i församlingens dödbok.Efter att tusentals skivor nu är ute och testas har ytterligare några mindre luckor upptäckts, bland annat i en dödbok för fattighuset som låg i Adolf Fredrik, men fortfarande är det en mycket liten andel som missats vid registreringen, hittills mindre än 0,01 % av det totala innehållet, vilket betyder att 99,99 % av de avlidna under perioden finns med. Jag tycker därför ingen ska dra sig för att skaffa skivan av den anledningen. Och nu finns ju också beslut om att gå vidare med en version 7, så de små luckorna kommer också att täppas till.Jag tycker således inte att rubriken är relevant.Carl SzabadProjektledare
Ted Rosvall den måndag, 13 oktober 2014 18:31

Tack, Carl, för denna beskrivning av situationen i Jacob & Johannes. Konstigt att jag skulle snubbla in på just den enda församling som råkade vara inkomplett. Det var då för väl att problemet inte var större än det verkade, och jag instämmer givetvis i rekommendationen att införskaffa Sveriges dödbok, version 6, som är en fantastisk produkt. Jag är också glad över att det nu blir en fortsättning på NAMN ÅT DE DÖDA, då finns det ju möjlighet att täppa till dessa luckor och eventuella brister som kanske upptäcks under resans gång. I ljuset av ditt inlägg ovan blir jag tvungen att ändra rubriken - och det gör jag så gärna!

Tack, Carl, för denna beskrivning av situationen i Jacob & Johannes. Konstigt att jag skulle snubbla in på just den enda församling som råkade vara inkomplett. Det var då för väl att problemet inte var större än det verkade, och jag instämmer givetvis i rekommendationen att införskaffa Sveriges dödbok, version 6, som är en fantastisk produkt. Jag är också glad över att det nu blir en fortsättning på NAMN ÅT DE DÖDA, då finns det ju möjlighet att täppa till dessa luckor och eventuella brister som kanske upptäcks under resans gång. I ljuset av ditt inlägg ovan blir jag tvungen att ändra rubriken - och det gör jag så gärna!
Göran Persson den måndag, 13 oktober 2014 22:02

Ted, jag är lite benägen att hålla med dig i din mjuka" kritik. Har släktforskat i ca 3 år har då och då inte kunnat hitta döda släktingar. Köpte själv version 5 av dödboken för ett år sedan och konstaterade att flera av mina släktingar inte gick att finna på skivan. Förtvivlad och frustrerad förde jag noteringar av dessa. Därvid fick det stanna så länge. Hörde under våren att en ny dödbok (version 6) var på gång till hösten 2014.Inhandlade den nya så fort den kom ut. Köpte mig en ny dator, utan CD/DVD--spelare, men efter jobbat mer är 40 år inom datavärlden så var det inga problem att föra över det på ett USB-minne. Givetvis skulle förbundet från början salufört både alternativet skiva och/eller USB från början. Nedan skall jag visa ett fall där dödboken fallerar för mig. Pojken hette Anders, född oäkta. Modern hette Stina Persdotter. Han - föddes i Alfta, Hälsingland 1868-08-24 AD, Alfta CI:7 (1862-1882) Bild 100/sid 95 (pos.73)- dog i Alfta, Hälsingland 1869-01-24. Han blev alltså exakt fem månader. AD, Alfta F:3 (1861-1888) Bild 51 (pos. 9)(Han finns också i husförhörslängden Alfta AI:19a (1866-1870) Bild 58/sid 55)Kan jag ha missat honom i mitt letande i dödboken - nej, med största sannolikhet.Till kuriosa kan nämnas att 7 unga barn dog där samtidigt under ca 15 dagar, synnerligen märkligt.Detta är en av mina noteringar. Bland de andra finns flera barn under 18 år som jag ännu inte hittat i nya dödboken. Skall just börja sända in rättelser till förbundet, då jag läste att ett nytt projekt skall påbörjas för version 7. Ju fler som hjälper till med rättningar desto närmare 100 % kommer vi. Det tror jag, Ted, att du håller med om - eller? Nu sätter vi upp nya mål..."

Ted, jag är lite benägen att hålla med dig i din mjuka" kritik. Har släktforskat i ca 3 år har då och då inte kunnat hitta döda släktingar. Köpte själv version 5 av dödboken för ett år sedan och konstaterade att flera av mina släktingar inte gick att finna på skivan. Förtvivlad och frustrerad förde jag noteringar av dessa. Därvid fick det stanna så länge. Hörde under våren att en ny dödbok (version 6) var på gång till hösten 2014.Inhandlade den nya så fort den kom ut. Köpte mig en ny dator, utan CD/DVD--spelare, men efter jobbat mer är 40 år inom datavärlden så var det inga problem att föra över det på ett USB-minne. Givetvis skulle förbundet från början salufört både alternativet skiva och/eller USB från början. Nedan skall jag visa ett fall där dödboken fallerar för mig. Pojken hette Anders, född oäkta. Modern hette Stina Persdotter. Han - föddes i Alfta, Hälsingland 1868-08-24 AD, Alfta CI:7 (1862-1882) Bild 100/sid 95 (pos.73)- dog i Alfta, Hälsingland 1869-01-24. Han blev alltså exakt fem månader. AD, Alfta F:3 (1861-1888) Bild 51 (pos. 9)(Han finns också i husförhörslängden Alfta AI:19a (1866-1870) Bild 58/sid 55)Kan jag ha missat honom i mitt letande i dödboken - nej, med största sannolikhet.Till kuriosa kan nämnas att 7 unga barn dog där samtidigt under ca 15 dagar, synnerligen märkligt.Detta är en av mina noteringar. Bland de andra finns flera barn under 18 år som jag ännu inte hittat i nya dödboken. Skall just börja sända in rättelser till förbundet, då jag läste att ett nytt projekt skall påbörjas för version 7. Ju fler som hjälper till med rättningar desto närmare 100 % kommer vi. Det tror jag, Ted, att du håller med om - eller? Nu sätter vi upp nya mål...:)"
Mats Ahlgren den måndag, 13 oktober 2014 23:08

Göran. produkten heter Sveriges Dödbok 1901-2013 och om jag tolkar ditt inlägg rätt så dog Anders 1869. Han borde finnas med i nästa version, som ska börja 1860 och framåt

Göran. produkten heter Sveriges Dödbok 1901-2013 och om jag tolkar ditt inlägg rätt så dog Anders 1869. Han borde finnas med i nästa version, som ska börja 1860 och framåt
Ted Rosvall den tisdag, 14 oktober 2014 07:37

När jag fortsätter mina "stickprov" med Engelbrekts församling i Stockholm, upptäcker jag att Sveriges dödbok många år har långt fler poster än församlingens egen dödbok. Så t.ex. 1907 och 1908, då originaldödboken har 237 respektive 260 poster, medan Sveriges dödbok redovisar 402 respektive 428. När man försöker förklara denna diskrepans, ser man snart att det kryllar av dubbletter i Sveriges dödbok - till synes samma poster som upprepas. Helt identiska är de båda posterna dock inte. då det verkar som om födelseort och exakt dödsdatum finns i den ena posten men inte den andra. Här har man kanske glömt att "sammansmälta" de båda källorna (om nu sådant är möjligt). En annan egendomlighet när det gäller stockholmsförsamlingarna är, att majoriteten av posterna finns redovisade under t.ex. Hedvig-Eleonora (Stockholms stad), minoriteten under Hedvig-Eleonora (Stockholms län) - en liten detalj som kanske kan justeras i nästa version eller inför nästa pressning.

När jag fortsätter mina "stickprov" med Engelbrekts församling i Stockholm, upptäcker jag att Sveriges dödbok många år har långt fler poster än församlingens egen dödbok. Så t.ex. 1907 och 1908, då originaldödboken har 237 respektive 260 poster, medan Sveriges dödbok redovisar 402 respektive 428. När man försöker förklara denna diskrepans, ser man snart att det kryllar av dubbletter i Sveriges dödbok - till synes samma poster som upprepas. Helt identiska är de båda posterna dock inte. då det verkar som om födelseort och exakt dödsdatum finns i den ena posten men inte den andra. Här har man kanske glömt att "sammansmälta" de båda källorna (om nu sådant är möjligt). En annan egendomlighet när det gäller stockholmsförsamlingarna är, att majoriteten av posterna finns redovisade under t.ex. Hedvig-Eleonora (Stockholms stad), minoriteten under Hedvig-Eleonora (Stockholms län) - en liten detalj som kanske kan justeras i nästa version eller inför nästa pressning.
Ole Pein den tisdag, 14 oktober 2014 11:39

Ted, Problemen hänger nog ihop med delningen av Hedvig Eleonora 1906 (Engelbrekt och Oscar utbröts). För Oscar är situationen att många dödsfall ca 1906-1926 är inkorrekt registrerade i Sveriges Dödbok 1901-2013; de anges som Hedvig Eleonora. Man har i dessa fall som källa använt inte Oscars församlings dödböcker utan Rotemansarkivet och då inte observerat att Rote 20 år 1906 kom att tillhöra Oscar.

Ted, Problemen hänger nog ihop med delningen av Hedvig Eleonora 1906 (Engelbrekt och Oscar utbröts). För Oscar är situationen att många dödsfall ca 1906-1926 är inkorrekt registrerade i Sveriges Dödbok 1901-2013; de anges som Hedvig Eleonora. Man har i dessa fall som källa använt inte Oscars församlings dödböcker utan Rotemansarkivet och då inte observerat att Rote 20 år 1906 kom att tillhöra Oscar.
Ann-Britt L Eriksson den tisdag, 14 oktober 2014 13:02

Hej Ted..Tyvärr så är jag inte ett dugg förvånad... Har själv varit med och skickat poster på både denna och föregående skiva... Men på denna sista skiva så har jag märkt att de poster jag har lämnat "in" inte har redovisats på det sätt som jag har meddelat om....Jag vet ju att jag har lämnat in efter bästa förmåga o har mina redovisade poster kvar så som jag lämnade in uppgifterna...mer kan ju varken jag eller andra registrerare göra.. Ann-Britt

Hej Ted..Tyvärr så är jag inte ett dugg förvånad... Har själv varit med och skickat poster på både denna och föregående skiva... Men på denna sista skiva så har jag märkt att de poster jag har lämnat "in" inte har redovisats på det sätt som jag har meddelat om....Jag vet ju att jag har lämnat in efter bästa förmåga o har mina redovisade poster kvar så som jag lämnade in uppgifterna...mer kan ju varken jag eller andra registrerare göra.. Ann-Britt
Redan registrerad? Logga in här
Gäst
28 mars 2024

Captcha bild