Studiehandledningar

För kurs- och cirkelledare finns också studieplaner för våra handböcker i pdf-format för utskrift. Den innehåller förslag på hur kursboken kan användas i undervisningen.

Studiehandledning Domstolsforska

Studiehandledningen är tänkt att ligga till grund för en studiecirkel för boken ”Domstolsforska”. Studiehandledningen bygger på åtta träffar.

Studiehandledning Arkiveringshandbok

Studiehandledningen är tänkt att ligga till grund för en studiecirkel för boken ”Arkiveringshandbok för släktforskare”. Studiehandledningen bygger på 5 träffar.

Studiehandledning Släktforskarens Arbetsbok

Förslag till studieplan för två terminers kurs i släktforskning för nybörjare (3 studietimmar x 20). Varje kurstillfälle inleds med cirka en timmes genomgång av nedanstående ämnen och övningar, varefter resterande tid ägnas åt deltagarnas egna personliga forskning, då cirkelledaren hjälper var och en individuellt.

Studiehandledning Fader okänd

Det här är ett förslag till studieplan för kurs i forskning om hur man kan gå till väga för att identifiera en fader vars identitet inte har dokumenterats i födelse- och dopboken. Studieplanen bygger på 8 studietillfällen. Varje studietillfälle bör vara mellan två och tre timmar långt. Syftet är att släktforskaren efter avslutad kurs självständigt eller tillsammans med andra behärskar de källor som står till buds i spårandet av en ”okänd far”. Det innebär kunskap om de lagar och förordningar som styr tillgänglig information, kunskap om den ogifta moderns situation, om det utomäktenskapliga barnets situation och samhällets syn på utomäktenskaplig sexualitet och dess följder.

Studiehandledning Släktforska med kartor

Det här är en kurshandledning för en kurs i forskning med handboken Släktforska med kartor som grund. Syftet med kursen är att forskaren efter avslutad kurs självständigt eller tillsammans med andra ska behärska metoder, källor och litteratur för att forska kring olika kartor för sin släkt- eller hembygdsforskning.

Studiehandledning Soldatforska

Det här är ett förslag till studiehandledning för en kurs i soldatforskning. Studiehandledningen bygger på 15 studietillfällen, men om så befinns lämpligt kan kursledaren slå ihop eller dela på vissa studietillfällen, beroende på intresse
och den tid man har till förfogande för kursen. Varje studietillfälle bör vara mellan två och tre timmar långt. Syftet är att forskaren efter avslutad kurs självständigt eller tillsammans med andra ska behärska metoder, källor och litteratur för att forska kring olika typer av militära förfäder och deras yrkesförhållanden. En förutsättning är att kursens deltagare redan behärskar läsning av gammal handstil.

Studiehandledning Smedforska

Detta är ett förslag till studiehandledning för en kurs i smedforskning med boken Smedforska som utgångspunkt. Studiehandledningen är tänkt för sex studietillfällen om tre studietimmar á 45 min. Lämpligt att dela upp varje tillfälle i två delar, den första mer teoretisk och den andra mest praktisk med exempel från cd-skivor, nätplatser och liknande. Tanken är att forskaren efter kursen ska ha kunskap om källor och metoder för att forska kring olika typer av smeder och deras arbetsförhållanden.

Studiehandledning Mantalsforska

Det här är ett förslag till studiehandledning för en kurs om hur mantalslängder används i släktforskning. Beroende på hur många mötestillfällen kursen önska bestå av så kan ni gå igenom en eller flera av punkterna vid varje tillfälle. Kursens mål är att deltagaren ska förstå hur mantalslängder kan hjälpa till i släktforskningen, hur man söker i dem, vilken information som ges i dem och att deltagaren kan utvärdera lällvärdet av den informationen.

Studiehandledning Samiska rötter

Studiehandledningen är tänkt att ligga till grund för en studiecirkel i släktforskning med inriktning mot den svenska delen av Sápmi. Studiehandledningen bygger på fjorton träffar, men studiehandledaren avgör givetvis hur många som kan behövas – om någon extra träff bör läggas till eller om några ämnen bör slås samman.

Studiehandledning Vallonska rötter

Kursen är tänkt att kunna genomföras under 10 kurstillfällen och följer boken Vallonska rötter. Varje kurstillfälle kan vara ca 2 lektionstimmar. Syftet med kursen ska vara att ge en bred och översiktlig bild av den valloninvandring som skedde under första halvan av 1600-talet, den historiska bakgrunden, migrationen, etablieringen i Sverige, de tekniska framstegen som följde av vallonernas etablering i järnindustrin, bruksmiljöer, sociala villkor m.m.

Studiehandledning Vägen till dina rötter

Kurshandledning av Ewa Runesdotter (tidigare Nilsson).

Förslag till studieplan för nybörjare 1 termin (3 studietim x 8) samt fortsättningskurs 1 termin (3 studietim x 8). Detta är ett exempel på hur man kan lägga upp utbildningen. Kursledaren kan även disponera om de olika sammankomsterna efter eget omdöme.

Studiehandledning Vad står det?

Förslag till studiehandledning för en kurs i läsning av gammal handstil med boken Vad står det? som utgångspunkt. Studieplanen är tänkt för sju studietillfällen om tre studietimmar á 45 minuter, och att man på dessa tiden ska hinna med de äldre texterna i boken. Lämpligt är att dela upp varje tillfälle i två delar, den första helt utgående från boken och den andra mer blandad med till exempel andra texter från ledaren och/eller eleverna. Tanken är att forskaren efter kursen ska ha kunskap om den tyskgotiska stilen och metoder för att lättare tolka texterna.

Studiehandledning Släktforska om sjöfolk

Studiehandledningen är tänkt för en studiecirkel med sju sammankomster (3x45 minuter) i ämnet Sjömansforskning. För att tillgodogöra sig innehållet i kursen bör deltagarna ha tillgång både till boken Sjömansforska och till Arkiv Digital samt Digitala forskarsalen hos Riksarkivet/Svar.